fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

10.12.2019 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla dorosłych i młodzieży

Dla młodzieży i dorosłych

Dla młodzieży i dorosłych

Chcesz oderwać się od codziennych zajęć? Szukasz nowego, ciekawego sposobu na spędzenie czasu? Edukatorzy Muzeum Warszawy pomyśleli o młodzieży i dorosłych i tak powstał program specjalnych spotkań. Spotkań, na których poważnie podchodzimy do tematu, ale dajemy też możliwość odprężenia się i dobrej zabawy.

Oferta dla dorosłych i młodzieży w Muzeum Warszawy to:

  • Warsztaty: Miasto – jak to działa?
  • Szkicownik warszawski
  • Kino Syrena
  • Program towarzyszący wystawom czasowym
  • „Warszawa dla średnio zaawansowanych”
  • Muzeum Dostępne

Miasto – jak to działa? 

Dla uczestników w wieku: 13-15 lat

Czy miasto to maszyna do życia? Wielki organizm? Z czego się składa i jak funkcjonuje? Cykl zajęć varsavianistycznych pozwoli odkryć te nie zawsze oczywiste perspektywy. Na warsztatach uczestnicy przyjrzą się Warszawie od początku jej istnienia. Zobaczą, że przestrzeń miasta jest wynikiem procesu ewolucyjnego. Uczestnicy będą dyskutować o udogodnieniach, które dziś uznaje się za oczywiste. Porównają współczesne obowiązki miasta wobec mieszkańców z sytuacją z przeszłości. W eksplorowaniu miasta pomogą im muzealne gabinety, które zamienią się w krainy pełne zagadek i niespodzianek. Obiekty muzealne posłużą jako źródło inspiracji do własnej twórczości

CZAS TRWANIA: 75-90 min.

WSTĘP: 10 zł dziecko (dorosły opiekun: wstęp wolny), kup w kasie i online

MIEJSCE SPOTKANIA: przy kasach w kamienicy nr. 42

TERMINY: trzecie niedziela miesiąca

 ______________

Zakładamy miasto nad Wisłą! 

19 stycznia, godziny 10.00, 14.00

Na warsztat bierzemy Starą Warszawę. Zaczniemy od początków jej istnienia – czy została założona „na surowym korzeniu”? Co to w ogóle znaczy? I dlaczego akurat w tym, a nie innym miejscu? Czy Warszawa naprawdę była taka mała?

W trakcie zajęć znajdziemy odpowiedzi na te oraz inne pytania. Dowiemy się, jak powstawały pierwsze miasta. Poprzez dyskusję i zabawę odkryjemy, z jakich części składało się miasto w średniowieczu. Muzealne eksponaty pomogą nam w zrozumieniu, dlaczego Wisła miała tak wielkie znaczenie dla rozwoju Warszawy.

_______________

Rewolucja mieszkaniowa – od kamienicy do wieżowca

16 lutego, godziny 10.00, 14.00

Pierwszą warszawską zabudowę tworzyły drewniane domy. Stopniową zmianę w wyglądzie miasta przyniosło zarządzenie rady miejskiej. Z obawy przed pożarami zabroniono stawiać budynki z drewna. Odtąd przybywało w Warszawie domów murowanych. Kamienice, bo tak je nazwano, miały stanowić wygodne i bezpieczne mieszkania dla tysięcy ludzi. Jak to się zatem stało, że w pewnym momencie zaprzestano wznoszenia kamienic? I dlaczego francuski architekt Le Corbusier przekonywał, że należy wyburzać stare dzielnice miasta?

Na zajęciach przyjrzymy się, jak zmieniały się budynki mieszkalne na przestrzeni lat. Zastanowimy się, czym jest blok i dlaczego zyskał tak wielką popularność nie tylko w Warszawie. Ponadto sprawdzimy, w których warszawskich wieżowcach można mieszkać. Podczas zabawy będziemy także badać zagadnienie skali. Na koniec wspólnymi siłami stworzymy papierowy wieżowiec.

______________

Warszawski „wodo-obieg” 

22 marca, godziny 10.00, 14.00

Każde miasto musi mieć dostęp do wody, bez niej przecież nie można żyć! A jednak dawni mieszkańcy Warszawy nie mogli się cieszyć bieżącą wodą, która leje się dziś z kranu. Co więcej, dawniej nikt nie miał w mieszkaniach kranów, toalet, pralek, czy innych współczesnych udogodnień! Jak zatem wyglądało życie i higiena w dawnej Warszawie? Skąd brano czystą wodę? Co robiono z brudną?

Na zajęciach zastanowimy się, jak funkcjonuje dziś miasto: skąd się bierze woda w kranie? Dlaczego zimą kaloryfery są ciepłe? Gdzie trafiają śmieci? Oglądając muzealne eksponaty, dowiemy się też, jak z tymi zagadnieniami radzili sobie dawni warszawiacy.

_____________

Metrem czy autobusem?

19 kwietnia, godziny 10.00, 14.00

Jaki środek lokomocji wybierasz, by przemieszczać się po mieście? A czy wiesz, jaki wybierali dawni mieszkańcy i mieszkanki Warszawy?

Na obrazach i pocztówkach poszukamy wizerunków środków komunikacji miejskiej. Zastanowimy się, jak rozrost miasta i nowe pojazdy zmieniły życie mieszkańców oraz wygląd samej stolicy. Wśród rzeczy warszawskich poszukamy przedmiotów świadczących o znaczeniu komunikacji dla Warszawy. Zajęcia zakończymy wykonaniem trójwymiarowego modelu autobusu lub tramwaju!

___________

Miasto ogród

17 maja, godziny 10.00, 14.00

Pomysł, by stworzyć miasto przypominające wielki ogród narodził się ponad sto lat temu! Koncepcja ta przyszła do głowy Ebenezerowi Howardowi – pewnemu angielskiemu urbaniście, czyli osobie zajmującej się planowaniem miast i osiedli. Ale na czym polega idea miasta-ogrodu? Dlaczego Howard uznał, że zieleń jest taka ważna? A czy Warszawa jest miastem-ogrodem? Stolica Polski to miasto zielone czy betonowe?

Na zajęciach zastanowimy się, jak sprawa zieleni wygląda w Warszawie. Porównamy nasze miasto pod kątem ilości terenów zielonych z innymi ośrodkami życia miejskiego. Na koniec wspólnie zaprojektujemy jeden z warszawskich parków!

___________

Na tropie warszawskich ulic – spacer

21 czerwca, godziny 10.00, 14.00

Czy każda dzisiejsza ulica była ulicą? Jeżeli „ulica” to droga położona w mieście, to czym są „bulwary”, „aleje”, „deptak” czy „pasaż”? Na warsztatach porozmawiamy o różnicach pomiędzy tymi pojęciami. Zastanowimy się, co mogło dawniej znajdować się w miejscu niektórych warszawskich ulic. Spróbujemy również odgadnąć pochodzenie niektórych nazw ulic – w końcu skądś musiały się wziąć! Poprzez zabawę i pracę z muzealnymi eksponatami rozwikłamy niejedną zagadkę.

 


SZKICOWNIK WARSZAWSKI DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

Czy rysować każdy może? Oczywiście. Spróbuj i poczuj zalety zajęć z rysunku: odprężenie, lepszą koncentrację, uważność. Na spotkaniach uczymy się obserwacji przedmiotu, skupienia na jego detalach oraz ćwiczymy różne techniki rysunkowe.

Zajęcia odbywają się na wystawie głównej „Rzeczy warszawskie” w swobodnej atmosferze. Uczestnicy otrzymują podstawowe materiały plastyczne (można przynieść własne). Dodatkowo w księgarni muzealnej można zakupić stylowy szkicownik oraz zestaw ołówków.

DLA KOGO: dla młodzieży i dorosłych
CZAS TRWANIA: 90 minut
WSTĘP: 10 zł | kup bilet
MIEJSCE SPOTKANIA: kasy w kamienicy nr 42
TERMINY: 

  • 1 luty (sobota), godz. 16.00–17.30
  • 7 marca (sobota), godz. 16.00–17.30
  • 4 kwietnia (sobota), godz. 16.00–17.30
  • 2 maja (sobota), godz. 16.00–17.30
  • 6 czerwca (sobota), godz. 16.00–17.30

REPERTUAR KINA SYRENA

Poznaj nasze kameralne kino z ciekawym repertuarem! Przejdź do zakładki kina Syrena.


Program towarzyszący wystawom czasowym

Zapraszamy na wystawę  Nieba i ziemi nie widać. Warszawiacy o wrześniu 1939 i wydarzenia jej towarzyszące. Poznaj program


„WARSZAWA DLA ŚREDNIO ZAAWANSOWANYCH”

Ucz się języków obcych w Muzeum Warszawy!

Poznaj historię i kulturę stolicy w czasie lekcji językowych w Muzeum. Obcokrajowcy w czasie zajęć uczą się języka polskiego, a Polacy mogą poznać nowe słownictwo i gramatykę języków obcych.

Prowadzimy zajęcia na wystawie, inspirując się oryginalnymi eksponatami, co pozwala zrozumieć kontekst kulturowy języka. Dzięki temu poznanie go i kultury kraju staje się łatwiejsze.

W czasie lekcji studenci:

  • wcielają się w gości muzeum, czytelników muzealnej biblioteki, klientów kawiarni czy sklepiku z książkami i pamiątkami,
  • czytają teksty o Warszawie,
  • rozwiązują zadania, quizy i zagadki,
  • uczą się leksyki związanej z miastem, kulturą i sztuką,
  • poznają nowe i powtarzają znane zagadnienia gramatyczne,
  • przełamują bariery komunikacyjne i upewniają się, że zdobywanie informacji w środowisku obcojęzycznym wcale nie musi być skomplikowane.

Uczestnicy zajęć dobrze się bawią, jednocześnie rozwijając twórcze myślenie i wrażliwość estetyczną.

Muzeum Warszawy prowadzi projekt „Warszawa dla średnio zaawansowanych” od 2017 roku. Jest to ciekawe doświadczenie również dla nas. Dzięki współpracy z obcokrajowcami poznajemy ich punkt widzenia oraz interpretację historii i kultury stolicy, często odmienną od naszej własnej. Ta wymiana wzbogaca nas i pozwala spojrzeć na znane nam tematy z zupełnie innej perspektywy.

Prowadzimy zajęcia po polsku i angielsku.

Zapraszamy do współpracy uniwersytety, szkoły językowe oraz osoby prywatne. Zajęcia prowadzi lektorka języka czeskiego i polskiego jako obcego oraz egzaminator międzynarodowy z doświadczeniem na polu edukacji międzykulturowej oraz edukatorzy Muzeum Warszawy.

Na zamówienie przygotowujemy:

  • lekcje języka polskiego jako obcego metodą przedmiotowo-językową (CLIL),
  • lekcje języka angielskiego metodą przedmiotowo-językową (CLIL) dla uczniów szkół podstawowych i średnich,
  • gry muzealne i miejskie połączone z nauką języka polskiego jako obcego,
  • warsztaty dla lektorów języków obcych, przygotowujące do pracy na wystawie muzealnej,
  • wsparcie merytoryczne dla lektorów języków obcych i pomoc w tworzeniu konspektów zajęć językowych w muzeach.

Przykładowe lekcje metodą CLIL:

  • „Legendy warszawskie” – poziom B2/C1
    Spacer po Starym Mieście + praca na ekspozycji + quizy i podsumowanie zajęć
  • „Wars i Sawa = Warszawa” – poziom A1/A2
    Praca na ekspozycji + praca z tekstem w Bibliotece Muzeum Warszawy + quizy i podsumowanie zajęć

Kontakt:
Język polski jako obcy:
Katarzyna Žák-Caplot, tel. 512 874 457
katarzyna.zak@muzeumwarszawy.pl

Język angielski:
Jan Bliźniak, tel. 665 645 603
edukacja@muzeumwarszawy.pl