06.09.2022 / Aktualności
Fotografia i Warszawa lat 90.
Warszawa jak soczewka skupiała przemiany polityczne, społeczne i gospodarcze, następujące w Polsce w wyniku upadku ustroju komunistycznego: wolny handel, żywiołową przedsiębiorczość, nową architekturę, wszechobecną, kolorową reklamę czy niepokoje społeczne.
Wystawa „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.” (od 20 października do 19 lutego 2023 roku) w Muzeum Warszawy pokaże dekadę transformacji i jej wpływ na miasto.
Dowiedz się więcej o wystawie.
Fotografia
Kontrast to jedno z najczęstszych określeń używanych dziś do opisywania lat 90.
Błyskotliwe kariery, sukcesy i zmiany zachodzące w przestrzeni miasta, w strukturach społecznych i ekonomicznych miały swoją drugą, ciemną stronę. Masowe zwolnienia a w ich konsekwencji bezrobocie i bieda. Chaotyczna zabudowa wolnych przestrzeni, wycinki drzew czy niekontrolowane wyburzenia dawnych kamienic.
Fotografia rejestrowała niektóre z tych elementów, te najbardziej widoczne.
Fotoreportaż
O czym w latach 90. mówiła ulica?
Fotoreportaż zyskał w latach 90. potężnego sojusznika. Prasę ilustrowaną, uwolnioną od państwowej cenzury, finansowanej z prywatnych źródeł i drukowanej z użyciem coraz lepszych materiałów.
Z nowej sytuacji w ostatniej dekadzie XX wieku korzystały redakcje. W tym czasie, przede wszystkim w pierwszej połowie lat 90., fotografowie niemal nie schodzili z ulicy. Dokumentowali manifestacje, strajki i protesty.
Powstawały cykle, które poruszały tematy pozostające na obrzeżach, jak AIDS, uzależnienia, los mniejszości narodowych, życie na blokowiskach i osiedlach socjalnych.
Warszawa lat 90.
Typowe elementy miejskiego pejzażu lat 90. to z pewnością jugosłowiańskie budki K67, reklamy i wszechobecne dźwigi.
Podróż sentymentalna
Lata 90. dla wielu osób to czas, kiedy po latach emigracji mogły bezpiecznie przyjechać lub powrócić do Polski. Dla niektórych była to nostalgiczna podróż, którą odbywali z aparatem fotograficznym.
Tak było w przypadku Sylwestra Brauna ps. Kris, fotografa powstańczego, który jako osiemdziesięciolatek wrócił na stałe do Warszawy. Zafascynowany transformacją Warszawy utrwalał ją na barwnych negatywach.
Wystawę uzupełnią oprowadzania, debaty, warsztaty, lekcje muzealne i filmy, a także książka pod redakcją Karoliny Puchały-Rojek oraz podcast Kamila Bałuka inspirowany zdjęciami prezentowanymi na wystawie.
Na zdjęciu głównym: Jędrzej Sokołowski, Zaćmienie słońca z serii Young amateur phorographer, 11 sierpnia 1999