fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

10.11.2022 / Aktualności, Edukacja dla dorosłych i młodzieży, Kino Syrena

Nie tylko fotografia. Lata 90. w filmie

Nie tylko fotografia. Lata 90. w filmie

Wystawa „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.” na zdjęciach, amatorskich i zawodowych pokazuje dekadę transformacji i jej wpływ na miasto. Fotoreporteży uwolnieni w latach 90. od państwowej cenzury niemal nie schodzili z ulicy. Dokumentowali manifestacje, strajki i protesty.

Z nowej sytuacji w ostatniej dekadzie XX wieku korzystali również filmowcy, utrwalając przemiany polityczne, społeczne i gospodarcze, następujące w Polsce w wyniku upadku ustroju komunistycznego.

Retrospektywy są częścią programu towarzyszącego wystawie „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.”.

Sprawdź program wydarzeń towarzyszących.

Maria Zmarz-Koczanowicz

Retrospektywa i spotkanie z reżyserką

Po projekcji filmów odbędzie się spotkanie z reżyserką Marią Zmarz-Koczanowicz, które poprowadzi Olga Drenda.

Kiedy: 8 grudnia (czwartek), godz. 18.00
Gdzie: Kino Syrena w Muzeum Warszawy
Koszt: 16 zł normalny/10 zł ulgowy KUP BILET

Reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz, Piotr Morawski
Kraj pochodzenia: Polska
Rok produkcji: 1991
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 23 minuty

Pierwsze kroki sex-biznesu w Polsce. Mówią właściciele i pracownicy sex-shopów, klubów tańca erotycznego, hurtowni akcesoriów.

Reżyseria: Maria Zmarz-Koczanowicz, Michał Arabudzki
Kraj pochodzenia: Polska
Rok produkcji: 19916
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 46 minuty

„Bara bara” jest pierwszym filmem dokumentalnym traktującym w poważny, monograficzny sposób zjawisko disco-polo jako fenomen kulturalny i obyczajowy. Poprzez rozmowy z muzykami, producentami, fanami, fragmenty koncertów ukazuje charakterystyczne cechy tego zjawiska, rządzące nim mechanizmy, a przez pryzmat tej nowej mody – zmiany zachodzące w życiu i mentalności znacznej części młodego pokolenia Polaków.

Marcel Łoziński

Retrospektywa i spotkanie z reżyserem

Po filmach odbędzie się spotkanie z reżyserem Marcelem Łozińskim, które poprowadzi Dorota Chrobak. Porozmawiamy o różnicach i podobieństwach między Wschodem i Zachodem, dawniej i dziś.

Kiedy: 11 grudnia (niedziela), godz. 17.00
Gdzie: Kino Syrena w Muzeum Warszawy
Koszt: 16 zł normalny/10 zł ulgowy KUP BILET

Reżyseria: Marcel Łoziński
Kraj pochodzenia: Polska
Rok produkcji: 1993
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 12 minut

Brześć – granica między Polską a byłym Związkiem Radzieckim. Tu kończą się europejskie tory kolejowe, dalej biegną szersze. Aby przez to miejsce codziennie mogło przejechać kilkadziesiąt pociągów międzynarodowych, białoruscy robotnicy muszą każdego dnia wymienić kilka tysięcy kół pod wagonami. Z okien pociągów przyglądają się temu Francuzi, Niemcy, Holendrzy… Dwa światy?

Marcel Łoziński w tym krótkim, doskonale sfilmowanym i zmontowanym czarno-białym dokumencie, bardzo subtelnie pokazuje, że milimetry te wyznaczają granicę dwóch światów.

Reżyseria: Marcel Łoziński
Kraj pochodzenia: Polska
Rok produkcji: 1995
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 39 minut

Bohater filmu, rezolutny Tomek Łoziński, ma 6 lat. Poznaje świat przemierzając park na hulajnodze. Zatrzymuje się, by wąchać kwiaty, gonić motyle, nakarmić wiewiórkę i łabędzie. Przede wszystkim jednak zatrzymuje się przy stojących wzdłuż parkowych alejek ławkach, na których siedzą stare kobiety i starzy mężczyźni. Rozmawiając z nimi konfrontuje swoją wiedzę z ich doświadczeniami.

Reżyseria: Marcel Łoziński
Kraj pochodzenia: Polska
Rok produkcji: 1993
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 9 minut

Sylwetka przedsiębiorcy Longina Frankowskiego, zajmującego się wywozem śmieci po 1989 roku, w Warszawie-bankruta i nacjonalisty, który próbuje własne niepowodzenia i brak umiejętności zwalić na karb mniejszości narodowych.