fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

30.08.2021 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół, Muzeum Woli

Oferta edukacyjna dla szkół | Muzeum Woli

Oferta edukacyjna dla szkół | Muzeum Woli

Muzeum Woli stawiamy na badanie dzielnicy wielkiego miasta oraz procesów zachodzących w jej krajobrazie, tkance społecznej, tożsamości – od czasów wiejskich po dzień dzisiejszy.

Zadajemy sobie pytania o to, co nas otacza, uruchamiamy wrażliwość i uważność – na różnych ludzi w mieście, ich historie, ślady przeszłości i zapowiedzi przyszłości.

Organizujemy lekcje muzealne w Muzeum Woli, spacery (w bezpośrednim otoczeniu szkoły lub przedszkola), lekcje wyjazdowe (realizowane w placówce przedszkolnej lub szkolnej) oraz zajęcia edukacyjne na zamówienie dla szkół i grup zorganizowanych: lekcje muzealne, oprowadzania, warsztaty.

Realizujemy tematy, które towarzyszyły wystawom czasowym w Muzeum Woli: „Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 r.”, „Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz”, „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy”. Podczas zajęć posiłkujemy się wybranymi obiektami, które pozostały z ekspozycji. 

W ofercie edukacyjnej znajdują się również lekcje muzealne na aktualnej wystawie czasowejBiałoszewski nieosobny”, które realizowane są w całości lub częściowo na ekspozycji.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych gości:

  • wszyscy pracownicy muzeum mający kontakt z uczestnikami wyposażeni są w maseczki ochronne lub przyłbice,
  • w muzeum dostępne są środki do dezynfekcji rąk,
  • wszystkie materiały edukacyjne niezbędne do przeprowadzenia lekcji są dezynfekowane po zakończeniu zajęć i poddawane kwarantannie przed ponownym ich wykorzystaniem.

Do udziału w Lekcji uprawnione są wyłącznie osoby, które według swojej najlepszej wiedzy nie są zakażone wirusem SARS-CoV-2, nie przebywają na kwarantannie, ani nie przebywają pod nadzorem epidemiologicznym.

REGULAMIN  LEKCJI MUZEALNYCH

Uczestnicy lekcji muzealnych mają obowiązek:

  • przestrzegania obowiązujących w Muzeum zasad porządkowych powiązanych w szczególności z logistyką oraz bezpieczeństwem na terenie Muzeum, a także do stosowania się do wytycznych personelu Muzeum.
  • samodzielnego wyposażenia się w środki ochrony osobistej (maseczka, przyłbica lub inne środki ochraniające usta i nos) i ich stosowania przez cały czas przebywania na terenie Muzeum poprzez zakrycie ust i nosa.
  • podczas Lekcji organizowanych na otwartej przestrzeni Uczestnicy nie muszą zasłaniać nosa i ust pod warunkiem zachowania 1,5 m odstępu od innych. Należy zachować szczególną ostrożność w kontaktach z innymi.

W związku z możliwością zmian warunków zwiedzania we wszystkich oddziałach Muzeum Warszawy nasza oferta może ulec zmianie.

REGULAMIN REZERWACJI MUZEUM WARSZAWY

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1.    Niniejszy Regulamin określa zasady przyjmowania rezerwacji przez Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044, w dalszej części Regulaminu zwanym „Muzeum”.

1.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na następujące usługi, w dalszej części Regulaminu zwane „usługami”:

  1. oprowadzanie po ekspozycjach stałych i czasowych Muzeum;
  2. lekcje muzealne, spacery, wirtualne lekcje muzealne, lekcje wyjazdowe – zajęcia edukacyjne przeznaczone dla grup przedszkolnych i szkolnych. Muzeum udostępnia aktualny program lekcji muzealnych na swojej stronie internetowej w zakładce EDUKACJA;
  3. kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy – aktywne zwiedzanie ekspozycji Muzeum, przeznaczone dla grup pięcioosobowych;
  4. spacery z przewodnikiem – dla grup zorganizowanych. Muzeum udostępnia aktualny program spacerów na stronie internetowej w zakładce ZAPLANUJ WIZYTĘ;
  5. wejścia grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika;
  6. Muzeum zastrzega sobie prawo ustanowienia obowiązkowej rezerwacji na inne usługi / wydarzenia (np. na warsztaty rodzinne czy dla dorosłych i młodzieży) jeżeli będzie istniała taka konieczność wynikająca z charakteru takiej usługi oraz ograniczonej ilości miejsc w przestrzeni, w której została ona zaplanowana. Informację o wszystkich zaplanowanych wydarzeniach Muzeum publikuje na swojej stronie internetowej.

1.3.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są obowiązkowe. Muzeum nie gwarantuje realizacji w/w usług bez zgłoszenia wcześniejszej rezerwacji. Zgłoszenie rezerwacji nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o usługę.

1.4.    Rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2. są przyjmowane w zależności od wolnych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.

1.5.    Zasady dotyczące rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6. są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia, a informacja o nich jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

1.6.    Rezerwacji może dokonać osoba pełnoletnia w imieniu własnym, lub w imieniu instytucji, którą reprezentuje.

1.7.    Osoby lub instytucje składające rezerwacje na usługi świadczone przez Muzeum, w dalszej części Regulaminu zwane są „Zamawiającymi”.

  1. ZASADY PRZYJMOWANIA REZERWACJI

2.1.    Muzeum przyjmuje zgłoszenia rezerwacyjne dla grup zorganizowanych lub osób indywidualnych telefonicznie lub pocztą elektroniczną. Właściwy kontakt do osoby, działu lub oddziału przyjmującego rezerwację jest podany na stronie internetowej przy każdym rodzaju oferty.

2.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi z oferty prezentowanej na stronie internetowej.

2.3.    Rezerwacji dokonuje się z wyprzedzeniem:

  1. 10-dniowym – w przypadku rezerwacji na oprowadzanie, lekcje muzealne, wirtualne lekcje muzealne, kameralne spotkania pn. Ciekawi Warszawy i spacery;
  2. 4-tygodniowym – w przypadku rezerwacji na zajęcia z oferty pn. Muzeum na życzenie;
  3. 1-dniowym – w przypadku grup zorganizowanych z przewodnikiem miejskim lub bez przewodnika.

2.4.    W celu dokonania rezerwacji dla grupy zorganizowanej lub osób indywidualnych należy wypełnić formularz rezerwacji i przesłać go na wskazany w ofercie adres e-mail. Formularz rezerwacji stanowi załącznik do Regulaminu.

2.5.    Formularz rezerwacji wypełnia osoba pełnoletnia: opiekun grupy lub osoba dokonująca rezerwacji indywidualnie.

  1. POTWIERDZENIE REZERWACJI

3.1.    Do Zamawiającego, który złożył rezerwację na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zostanie wysłana, na podany przez niego adres mailowy, wiadomość ze szczegółami przyjętej rezerwacji.

3.2.    Zamawiający jest zobowiązany do potwierdzenia udziału w zajęciach do piątku w tygodniu poprzedzającym dzień zarezerwowanej usługi.

3.3.    Zasady dotyczące potwierdzenia rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.6 są ustalane osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

3.4.    W przypadku zmian dotyczących potwierdzonej rezerwacji (np. zmiany liczebności grupy) Zamawiający jest zobowiązany do poinformowania osoby, działu lub oddziału w którym dokonał rezerwacji o zaistniałych zmianach telefonicznie lub pocztą elektroniczną.

3.5.    Muzeum w sytuacjach wyjątkowych zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji lub przełożenia jej na inny termin, po konsultacji z Zamawiającym.

  1. LICZEBNOŚĆ GRUPY

4.1.    Zasady dotyczące dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych w Muzeum są uwarunkowane względami bezpieczeństwa, względami konserwatorskimi oraz troską o komfort zwiedzających.

4.2.    Muzeum przyjmuje rezerwacje na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 zgodnie z aktualnie obowiązującymi limitami osobowymi, które są podane dla każdej lokalizacji na stronie internetowej.

4.3.    Przekroczenie dopuszczalnej liczby osób w grupie powoduje natychmiastowe anulowanie rezerwacji.

4.4.    Zadeklarowana przez Zamawiającego w Formularzu rezerwacji liczba osób w grupie powinna zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku stawienia się w Muzeum większej liczby osób niż zadeklarowana przewodnik / edukator może odmówić wykonania usługi, jeśli zmiana liczebności grupy nie została wcześniej przez Zamawiającego uzgodniona w procesie rezerwacji zajęć. W takiej sytuacji koszt nieprzeprowadzenia usługi będzie ponosił Zamawiający.

4.5.    W przypadku usługi określonej w pkt 1.2.5 liczebność grupy zorganizowanej może przekroczyć 25 osób jeśli uwarunkowania lokalizacji, której dotyczy rezerwacja, na to pozwalają. Decyzję w tej sprawie podejmuje pracownik przyjmujący rezerwację na podstawie posiadanych informacji i aktualnie obowiązujących limitów.

4.6.    Ze względu na uwarunkowania, o których mowa w pkt 4.1. Muzeum zastrzega sobie prawo do czasowego ustanowienia osobnych zasad dotyczących dopuszczalnej liczebności grup zorganizowanych na poszczególnych ekspozycjach Muzeum.

4.7.    Limit miejsc na usługi wymienione w pkt 1.2.6 jest ustalany osobno w stosunku do każdego wydarzenia.

  1. DANE OSOBOWE

5.1.    Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.

5.2.    Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.

5.3.    Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na zasadach określnych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej zwane RODO.

5.4. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związany z realizacja usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.

5.5.    Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.

5.6     Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.

5.7.    Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;

5.8.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.

5.9.    Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.

5.10.  Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

5.11.  Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych zostanie przesłana do Zamawiających na wskazany przez nich adres e-mail wraz z powiadomieniami automatycznie wysyłanymi przez System rezerwacji.

5.12.  Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania nieprawdziwych lub błędnych danych osobowych przez Zamawiających.

  1. PŁATNOŚCI

6.1.    Koszty biletów wstępu do Muzeum oraz usług określa cennik Muzeum. Informacja o wszystkich opłatach jest publikowana na stronie internetowej Muzeum.

6.2.    Opłaty za usługi są dokonywane:

  1. przed realizacją usługi – gotówką lub kartą płatniczą w kasie oddziału, w dniu realizacji usługi;
  2. po realizacji usługi – przelewem na rachunek bankowy Muzeum, na podstawie faktury wystawionej w terminie do 14 dni kalendarzowych po dniu wykonaniu usługi.

6.3.    Zamawiający zamiar płatności przelewem powinien zgłosić podczas procesu rezerwacji – wypełniając formularz rezerwacji.

6.4.    Zasady płatności za usługi, o których mowa w pkt 1.2.6 są ustalane osobno dla każdego wydarzenia.

6.5.   Muzeum wystawia faktury/faktury uproszczone na podstawie danych zawartych w formularzu rezerwacji Zamawiającego.

  1. REZYGNACJA Z REZERWACJI

7.1.    Ewentualna rezygnacja z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4 powinna być zgłoszona telefonicznie lub pocztą elektroniczną najpóźniej na 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.

7.2.    W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji z rezerwacji na usługi wymienione w pkt 1.2.1-4, lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum wystawia Zamawiającemu fakturę lub paragon w wysokości ceny usługi za gotowość pracowników Muzeum do świadczenia usługi

  1. SPÓŹNIENIE GRUPY ZORGANIZOWANEJ

8.1.    Zamawiający jest zobowiązany do punktualnego przybycia do Muzeum. Za czas rozpoczęcia realizacji usługi uznaje się godzinę ustaloną w trakcie procesu rezerwacji.

8.2.    Czas oczekiwania przewodnika / edukatora na grupę wynosi 30 minut.

8.3.    W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej wynoszącego ponad 30 minut lub niewykupienia rezerwacji Muzeum zastrzega sobie prawo do nie wpuszczenia grupy i obciążenia należnością, o której mowa w pkt 7.2-3.

8.4.    W przypadku spóźnienia się grupy przewodnik / edukator ma prawo skrócenia realizacji usługi o czas, jaki spóźniła się grupa.

 POZOSTAŁE UREGULOWANIA

9.1.    Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum oraz trwania lekcji online.

9.2.    Opiekun grupy odpowiada za bezpieczeństwo i zachowanie grupy w Muzeum oraz jest zobowiązany do współpracy z przewodnikiem / edukatorem w celu utrzymania dyscypliny w grupie.

9.3.    W trakcie pobytu w Muzeum zwiedzający są zobowiązani do przestrzegania Regulaminu zwiedzania w Muzeum Warszawy.

9.4.    W przypadku, gdy zachowanie członków grupy w sposób rażący narusza ogólnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych oraz Regulamin zwiedzania w Muzeum Warszawy przewodnik / edukator ma prawo do przerwania realizacji usługi. W takim przypadku koszty opłacone wcześniej przez Zamawiającego nie podlegają zwrotowi.

9.5.    Podczas zajęć mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby Muzeum Warszawy, jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację.

9.6.    Zajęcia online nie mogą być nagrywane.

9.7.    Złożenie rezerwacji jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.

9.8.    Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmiany Regulaminu.

9.9.    W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy prawa, w szczególności ustawy Kodeks cywilny, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz Kodeksu cywilnego a w odniesieniu do osób fizycznych, dokonujących czynności niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową – przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r., poz. 134), w szczególności na podstawie art. 38 pkt 12 powołanych przepisów prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o świadczenie usług w zakresie kulturalnym.

9.10. Regulamin obowiązuje od 27 sierpnia 2021 roku.

9.11   W przypadku wątpliwości wyjaśnień udziela Dział Edukacji Muzealnej telefonicznie,

w dni powszednie w godzinach 9:00 – 16:00, pod numerem telefonu 22 277 43 78 lub mailowo pod adresem: edukacja@muzeumwarszawy.pl.

 


Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej zwane „RODO” − informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych Zamawiających jest Muzeum Warszawy z siedzibą w Warszawie, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa, wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Prezydenta m. st. Warszawy, pod numerem RIK/8/2000/SPW, NIP: 5251290392, REGON: 016387044.
  2. Z inspektorem ochrony danych można skontaktować się mailowo: dane.osobowe@muzeumwarszawy.pl lub listownie na adres korespondencyjny Muzeum Warszawy.
  3. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b w celu związanym z realizacją usługi rezerwacji oraz kontaktu z Zamawiającymi.
  4. Zamawiającym przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Zamawiający uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
  5. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do dokonania rezerwacji. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zrealizowanie usługi rezerwacji.
  6. Odbiorcą danych osobowych Zamawiających będą podmioty upoważnione do przetwarzania na podstawie umowy powierzenia danych w ww. celu, podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa oraz pracownicy Muzeum Warszawy związani z wykonaniem danej Usługi, dla której udostępnione zostały Muzeum Warszawy dane osobowe;
  7. Dane osobowe Zamawiających nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  8. Dane osobowe Zamawiających nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym w formie profilowania.
  9. Dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji usługi i w okresie do przedawnienia roszczeń z niej wynikających, w tym  roszczeń publiczno-prawnych, chyba że przepisy szczególne przewidują dłuższy okres przechowywania.

Lekcje muzealne, wyjazdowe i spacery

Terminy lekcji: wtorek–piątek
Terminy spacerów: poniedziałek–piątek
Godziny: 9.00–15.00
Maksymalna liczba uczestników:

  • lekcji muzealnych: 25 osób (jedna klasa)
  • spacerów: 25 osób (jedna klasa)

Miejsce spotkania: Muzeum Woli, ul. Srebrna 12
Rezerwacje:
Katarzyna Żukowska, e-mail: katarzyna.zukowska@muzeumwarszawy.pl, tel.: 22 277 44 69
Koszt: 150 zł

Do wiadomości mejlowej prosimy dołączyć wypełniony formularz rezerwacji.

Dookoła szkoły (lekcja spacerowa)

Lekcja spacerowa w bezpośrednim otoczeniu szkoły lub przedszkola – oryginalny scenariusz dla każdej wolskiej szkoły.

Zbadajmy razem okolicę Waszej szkoły. Porozmawiajmy o lokalnej historii, poszukajmy śladów dawnych wydarzeń. Spróbujmy sięgnąć do wspomnień mieszkańców i archiwalnych zdjęć.

Co jest wyjątkowego w Waszej okolicy?
Co Wam się tutaj najbardziej podoba?

Odwiedzamy najciekawsze miejsca, rozmawiamy o bohaterach, miejscach, architekturze. Wyjaśniamy nazwy ulic. Dla najmłodszych przewidziane są animacje, starsi zaś analizują różnorodne źródła historyczne.

Miejsce spotkania: wejście do Waszej placówki

Czas trwania: 60 – 75 minut
Podstawa programowa: szkoła podstawowa, klasy 4–8 – geografia: I.4, X.17, XI.3, XIII.4, 5; WOS: I.1, VI.5, 6, VII.5, IX.3; klasa 4 – historia: I.2; klasy 5–8 – historia: XXIX.1, XXX.1, XLI.2
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu – w zależności od szkoły. Prosimy o wcześniejszą informację celem doboru optymalnej trasy.


Wielkanoc w Warszawie (lekcja wyjazdowa)

Jak obchodzono Święta Wielkanocne w Warszawie w czasach Sasów, a jak w dwudziestoleciu międzywojennym? Czy Wielkanoc w Warszawie ma szczególny smak lub głos? Jakie zwyczaje przetrwały od najdawniejszych czasów po dziś dzień? Jakie miejsca i wydarzenia warto odwiedzić podczas nadchodzących Świąt?

Spotkanie uzupełniają działania warsztatowe i zabawa inspirowana mazowiecką obrzędowością.

Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5


Karnawał w wielkim mieście (lekcja wyjazdowa)

Warszawskie zwyczaje karnawałowe, przeboje, stroje, afisze i dekory – od Święta Trzech Króli do północy przed Popielcem – słuchamy o nich opowieści, ale i tańczymy, bawimy się, robimy przebrania i przy okazji dowiadujemy się kilku rzeczy.

Skąd wzięło się słówko „karnawał”?
Po co są bale przebierańców?
W których miastach Europy karnawał przybiera najbarwniejsze szaty, lub najdziwaczniejsze?

W trakcie zajęć dzieci i uczniowie biorą udział w zabawach, nauce tańca oraz warsztacie plastycznym.

Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5


Okres Bożego Narodzenia oczami warszawiaków (lekcja wyjazdowa)

Czarowny grudzień rozpoczynał się w dawnej Warszawie od widoku setek świeczników chanukowych wystawianych w oknach kamienic. Chwilę potem pełną parą ruszały przygotowania katolickich gospodyń i służących do Świąt Bożego Narodzenia. W tym okresie prowadzono liczne zbiórki dla najuboższych, organizowano charytatywne przedstawienia. Przygotowywano też ozdoby choinkowe i to przynajmniej od początku XVIII wieku. Warszawa to jedno z pierwszych miast na ziemiach polskich, gdzie polubiono zwyczaj stawiania zimozielonego drzewka w pokoju na Wigilię.

Słuchamy wspomnień, interaktywnie poznajemy bogatą symbolikę ozdób choinkowych i na Wigilię. Czy pamiętacie jeszcze o włożeniu w tym okresie łusek karpia do portfela? Zajęcia kończą się wesołym warsztatem.

Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5

Lekcja spacerowa

Dookoła szkoły (lekcja spacerowa)

Lekcja spacerowa w bezpośrednim otoczeniu szkoły lub przedszkola – oryginalny scenariusz dla każdej wolskiej szkoły.

Zbadajmy razem okolicę Waszej szkoły. Porozmawiajmy o lokalnej historii, poszukajmy śladów dawnych wydarzeń. Spróbujmy sięgnąć do wspomnień mieszkańców i archiwalnych zdjęć.

Co jest wyjątkowego w Waszej okolicy?
Co Wam się tutaj najbardziej podoba?

Odwiedzamy najciekawsze miejsca, rozmawiamy o bohaterach, miejscach, architekturze. Wyjaśniamy nazwy ulic. Dla najmłodszych przewidziane są animacje, starsi zaś analizują różnorodne źródła historyczne.

Miejsce spotkania: wejście do Waszej placówki

Czas trwania: 60 – 75 minut
Podstawa programowa: szkoła podstawowa, klasy 4–8 – geografia: I.4, X.17, XI.3, XIII.4, 5; WOS: I.1, VI.5, 6, VII.5, IX.3; klasa 4 – historia: I.2; klasy 5–8 – historia: XXIX.1, XXX.1, XLI.2
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu – w zależności od szkoły. Prosimy o wcześniejszą informację celem doboru optymalnej trasy.


Cykl zajęć – Pocztówki z Woli

Dzień z życia młodego warszawiaka

Jak wyglądała codzienność dzieci w Warszawie minionych czasów? Jak uczyli się i bawili najmłodsi mieszkańcy miasta? Jak wyglądały ich domy, miejsca zabaw? Jak spędzali wakacje?

Sięgniemy do zdjęć z kolekcji Muzeum Warszawy, posłuchamy głosów dzieci z „Małego Przeglądu” – pisma dzieci i młodzieży, założonego przez Janusza Korczaka, można się też spodziewać gier i zabaw.

Czas trwania: 60 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wspomaga cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 7, 8, 11 oraz umiejętności: 3, 6, 7


Cykl zajęć – Elementarz regionu

Wstęp do Woli. Od wiatraków do wieżowców

Poznajcie historię warszawskiej dzielnicy Wola – mieszkańców, ważne wydarzenia, ciekawe miejsca. Skąd wzięła się jej nazwa? Czym przyciągała swego czasu dziesiątki tysięcy nowych mieszkańców? Z czego słynie dziś?

Lekcji towarzyszą ćwiczenia, warsztaty oraz animacja Wola 1935 z narracją na żywo.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: historia: I.2; X.2; XIX.2; XXIII.4; XXX.1, 3, 4; XXIV.4, 5; XXX.1; WOS: VI.5, VII.1, 5, VIII.4, 5


Lekcja muzealna

Czy pod twoim domem płyną rzeki?

Drna, Sadurka, Bełcząca – to jedne z wielu rzek, które meandrowały przez Warszawę. Część z nich już nie istnieje, a niektóre nadal płyną pod ziemią. Dlaczego zniknęły? Jakie znaczenie miały dla rozwoju naszego miasta?

Proponowana lekcja, to spotkanie z geografią, historią i ekologią. Przyglądamy się historycznym planom miasta, tropiąc na nich rzeki. Rozmawiamy o ich znaczeniu dla okolicy. Staramy się lepiej zrozumieć naturę i wagę dbania o obszary wodne. Ich degradacja wpływa na środowisko, jak również na miasta w czasie katastrofy klimatycznej.

Uczestnicy zajęć otrzymują karty zadań i materiały do warsztatów.

Czas trwania: ok. 60 minut
Podstawa programowa: geografia: IX; 13, 14, 16, XI; 3, XII; 2, XIII; 1, 2. 5, historia: III; 3, XIII; 3, przyroda, treści szczegółowe: I; 6, II; 6, VI; 1, 2, 5, VII; 1-9

Temat lekcji nawiązuje do wystawy czasowej „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy” prezentowanej w Muzeum Woli od 20 stycznia 29 maja 2022 roku.


Lekcje wyjazdowe

Wielkanoc w Warszawie (lekcja wyjazdowa)

Jak obchodzono Święta Wielkanocne w Warszawie w czasach Sasów, a jak w dwudziestoleciu międzywojennym? Czy Wielkanoc w Warszawie ma szczególny smak lub głos? Jakie zwyczaje przetrwały od najdawniejszych czasów po dziś dzień? Jakie miejsca i wydarzenia warto odwiedzić podczas nadchodzących Świąt?

Spotkanie uzupełniają działania warsztatowe i zabawa inspirowana mazowiecką obrzędowością.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5


Karnawał w wielkim mieście (lekcja wyjazdowa)

Warszawskie zwyczaje karnawałowe, przeboje, stroje, afisze i dekory – od Święta Trzech Króli do północy przed Popielcem – słuchamy o nich opowieści, ale i tańczymy, bawimy się, robimy przebrania i przy okazji dowiadujemy się kilku rzeczy. Skąd wzięło się słówko „karnawał”? Po co są bale przebierańców? W których miastach Europy karnawał przybiera najbarwniejsze szaty, lub najdziwaczniejsze?

W trakcie zajęć dzieci i uczniowie biorą udział w zabawach, nauce tańca oraz warsztacie plastycznym.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5


Okres Bożego Narodzenia oczami warszawiaków (lekcja wyjazdowa)

Czarowny grudzień rozpoczynał się w dawnej Warszawie od widoku setek świeczników chanukowych wystawianych w oknach kamienic. Chwilę potem pełną parą ruszały przygotowania katolickich gospodyń i służących do Świąt Bożego Narodzenia. W tym okresie prowadzono liczne zbiórki dla najuboższych, organizowano charytatywne przedstawienia. Przygotowywano też ozdoby choinkowe i to przynajmniej od początku XVIII wieku. Warszawa to jedno z pierwszych miast na ziemiach polskich, gdzie polubiono zwyczaj stawiania zimozielonego drzewka w pokoju na Wigilię.

Słuchamy wspomnień, interaktywnie poznajemy bogatą symbolikę ozdób choinkowych i na Wigilię. Czy pamiętacie jeszcze o włożeniu w tym okresie łusek karpia do portfela? Zajęcia kończą się wesołym warsztatem.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5

Lekcje spacerowe

Dookoła szkoły (lekcja spacerowa)

Lekcja spacerowa w bezpośrednim otoczeniu szkoły lub przedszkola – oryginalny scenariusz dla każdej wolskiej szkoły.

Zbadajmy razem okolicę Waszej szkoły. Porozmawiajmy o lokalnej historii, poszukajmy śladów dawnych wydarzeń. Spróbujmy sięgnąć do wspomnień mieszkańców i archiwalnych zdjęć.

Co jest wyjątkowego w Waszej okolicy?
Co Wam się tutaj najbardziej podoba?

Odwiedzamy najciekawsze miejsca, rozmawiamy o bohaterach, miejscach, architekturze. Wyjaśniamy nazwy ulic. Dla najmłodszych przewidziane są animacje, starsi zaś analizują różnorodne źródła historyczne.

Miejsce spotkania: wejście do Waszej placówki

Czas trwania: 60 – 75 minut
Podstawa programowa: szkoła podstawowa, klasy 4–8 – geografia: I.4, X.17, XI.3, XIII.4, 5; WOS: I.1, VI.5, 6, VII.5, IX.3; klasa 4 – historia: I.2; klasy 5–8 – historia: XXIX.1, XXX.1, XLI.2
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu – w zależności od szkoły. Prosimy o wcześniejszą informację celem doboru optymalnej trasy.


Mapnik – wolska gra miejska (lekcja spacerowa)

Tajemnice słynnych wolskich ulic, ich dawne obrazy i współczesność, to kanwa do gry miejskiej z motywem przewodnim w postaci kieszonkowego mapnika.

Uczniowie dzielą się na zespoły i każdy realizuje odmienne zadania. Rozwiązywanie zagadek w ciekawych zakamarkach Woli wciąga uczniów w historię Warszawy. Słuchają muzyki, szukają wskazówek na fasadach, badają i porównują fotografie. Uczą się przy tym posługiwać planami miast, rozumieją pojęcie skali, rozpoznają kierunki świata.

Skąd wzięła się nazwa Osiedla za Żelazną Bramą albo ulicy Chłodnej? Gdzie znajdował się warszawski Dziki Zachód?

Miejsce spotkania: skrzyżowanie ul. Krochmalnej z Żelazną

Czas trwania: 60 – 75 minut
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I; 4, II; 1, 2, 5, wymagania szczegółowe: I; 1, 2, XXX; 1, Geografia: XII; 6, XIII; 1, 2, 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu – w zależności od szkoły. Prosimy o wcześniejszą informację celem doboru optymalnej trasy.


Cykl zajęć – Pocztówki z Woli

Dzień z życia młodego warszawiaka

Jak wyglądała codzienność dzieci w Warszawie minionych czasów? Jak uczyli się i bawili najmłodsi mieszkańcy miasta? Jak wyglądały ich domy, miejsca zabaw? Jak spędzali wakacje?

Sięgniemy do zdjęć z kolekcji Muzeum Warszawy, posłuchamy głosów dzieci z „Małego Przeglądu” – pisma dzieci i młodzieży, założonego przez Janusza Korczaka, można się też spodziewać gier i zabaw.

Czas trwania: 60 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wspomaga cele kształcenia ogólnego: 1, 2, 7, 8, 11 oraz umiejętności: 3, 6, 7


Wolskie rodzynki. Album synestezyjny

Wola zmienia się dynamicznie na naszych oczach. Wśród nowej zabudowy są też stare budynki i miejsca, różniące się od otoczenia jak rodzynki w cieście lub samotne skały – ostańce.

Przyglądamy się historycznym miejscom na Woli, kultowym zdjęciom i ważnym pamiątkom historycznym. Uruchamiamy przy tym zmysły i zmysłową pamięć oraz wyobraźnię. Realizujemy zadania zawarte w specjalnie zaprojektowanym albumie synestezyjnym. Zajęcia łączą poznawanie lokalnej historii ze świadomością zmysłów i otoczenia. 

Czas trwania: 60 minut
Grupa wiekowa: klasy 4-6
Podstawa programowa: historia: I.2; X.2; XIX.2; XXIII.4; XXX.1, 3, 4; XXIV.4, 5; XXX.1; WOS: VI.5, VII.1, 5, VIII.4, 5


Cykl zajęć – Elementarz regionu

Wstęp do Woli. Od wiatraków do wieżowców

Poznajcie historię warszawskiej dzielnicy Wola – mieszkańców, ważne wydarzenia, ciekawe miejsca. Skąd wzięła się jej nazwa? Czym przyciągała swego czasu dziesiątki tysięcy nowych mieszkańców? Z czego słynie dziś?

Lekcji towarzyszą ćwiczenia, warsztaty oraz animacja Wola 1935 z narracją na żywo.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: historia: I.2; X.2; XIX.2; XXIII.4; XXX.1, 3, 4; XXIV.4, 5; XXX.1; WOS: VI.5, VII.1, 5, VIII.4, 5


Elekcje

Pola pod wsią Wielka Wola Warszawska, w szczególnych okresach, stawały się  jednym z najważniejszych miejsc w Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Działo się tak, gdy zwoływano sejmy elekcyjne.

Zajęcia mają na celu realizację zagadnień dotyczących elekcji, zgodnie ze szkolną podstawą programową, oraz rozszerzenie opowieści o ciekawostki związane z Wolą i Warszawą.

Jak wyglądało i co działo się na polu elekcyjnym? Co elekcja oznaczała dla mieszkańców Warszawy?

Zajęciom towarzyszy karta zadań.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 6-8
Podstawa programowa: Historia: X; 1, 2, 3, XX; 1, 2, 3, XXIII. 3, 5, XXVI; 1, 4


Wola wielu kultur

Podczas zajęć przyglądamy się wielokulturowej i wieloreligijnej przeszłości Woli. Dziś świadczą o niej świątynie, cmentarze, lecz również przedsiębiorstwa, które na stałe wpisały się w kulturowy krajobraz stolicy; tj. fabryka Norblina, ogrody Ulrychów, browary Haberbusch i Schielle.

Jakie lekcje wyciągamy z historii miasta, które w swoich dziejach zapisało władców z innych krajów, fale osadnictwa, jak również najazdy i trudne czasy wojen światowych. Czy dziś także możemy mówić o Warszawie wielu kultur?

Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa: Historia: I; 1, 2, XXIV; 1, XXI; 2, XXX; 1, 4, XXXVI; 12, 13


Siedliska i osiedla modernizmu

Dach nad głową to jedna z podstawowych potrzeb człowieka, miasto zaś miało ułatwiać jego zdobycie. Na potrzeby metropolii rodziły się nowe idee zamieszkiwania niewielkiej przestrzeni przez wielkie grupy ludzi. Międzywojenna Warszawa była przeludniona. Podążając tropami poszukiwaczy rozwiązań dawnego kryzysu docieramy na Wolę, gdzie powstawały osiedla społeczne.

Podczas zajęć bierzemy na warsztat literaturę objętą programem nauczania, idee urbanistyczne i plany Warszawy, by wspólnie przyjrzeć się lokalnej historii mieszkalnictwa. To ważny temat, który nie schodzi z ust warszawiaków po dziś dzień.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 7-8
Podstawa programowa: Historia – kl. VII-VIII, XXX; 1, 2, 3, 4, XXXIX; 2, licea/technika: Historia Sztuki: I; 1, h), 3, 8, II; 13, a)


Lekcje muzealne

Wola dynamo

Wola staje się najwyższą dzielnicą w stolicy – wkrótce znajdzie się tu najwięcej drapaczy chmur.

Co tu było przedtem? Jakim przemianom podlega dzielnica zwana niegdyś robotniczą? Co stało się ze starymi fabrykami? Co z innymi zabytkami z dzielnicy Wola?

Lekcji towarzyszą filmy, ćwiczenia i gra „Wola Memory”.

Czas trwania: ok. 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 4-6
Podstawa programowa: historia: I.2; X.2; XIX.2; XXIII.4; XXX.1, 3, 4; XXIV.4, 5; XXX.1; WOS: VI.5, VII.1, 5, VIII.4, 5

Temat lekcji nawiązuje do wystawy czasowej „Przemiany. Krajobraz Woli po 1989 r.” prezentowanej w Muzeum Woli od 10 września 2020 roku stycznia 11 kwietnia 2021 roku.


Więcej zieleni! Zielona Historia Warszawy

Warszawa jest jedną z najbardziej zielonych stolic Europy, a status ten zyskała po 1945 roku. Alina Scholtz kierowała Pracownią Zieleni w Biurze Odbudowy Stolicy, stworzyła założenia parkowe i zieleni znacznych obszarów Warszawy. Scholtz to jedyna kobieta, którą wymienia się w panteonach „ojców-założycieli” polskiej architektury krajobrazu.

Zanim poznamy Alinę Scholtz udamy się w podróż w czasie. Dzięki pięknym starym mapom Warszawy prześledzimy zieloną historię stolicy – od XVIII wieku do dziś. Zajrzymy też do nowoczesnych narzędzi, dzięki którym na bieżąco możemy np. sprawdzić, czy w naszej okolicy zaplanowano wymianę drzew. Zajęciom towarzyszy warsztat projektowania własnego ogrodu… wertykalnego.

Czas trwania: 50 minut
Podstawa programowa: Historia – kl. IV, I; 1, 2, kl. V-VIII, XIII; 4, XVI; 5, XXIII, 4

Temat lekcji nawiązuje do wystawy czasowej „Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz” prezentowanej w Muzeum Woli od 16 czerwca 28 listopada 2021 roku.


Czy pod twoim domem płyną rzeki?

Drna, Sadurka, Bełcząca – to jedne z wielu rzek, które meandrowały przez Warszawę. Część z nich już nie istnieje, a niektóre nadal płyną pod ziemią. Dlaczego zniknęły? Jakie znaczenie miały dla rozwoju naszego miasta?

Proponowana lekcja, to spotkanie z geografią, historią i ekologią. Przyglądamy się historycznym planom miasta, tropiąc na nich rzeki. Rozmawiamy o ich znaczeniu dla okolicy. Staramy się lepiej zrozumieć naturę i wagę dbania o obszary wodne. Ich degradacja wpływa na środowisko, jak również na miasta w czasie katastrofy klimatycznej.

Uczestnicy zajęć otrzymują karty zadań i materiały do warsztatów.

Czas trwania: ok. 60 minut
Grupy wiekowe: klasy 4-6 oraz 7-8
Podstawa programowa: geografia: IX; 13, 14, 16, XI; 3, XII; 2, XIII; 1, 2. 5, historia: III; 3, XIII; 3, przyroda, treści szczegółowe: I; 6, II; 6, VI; 1, 2, 5, VII; 1-9

Temat lekcji nawiązuje do wystawy czasowej „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy” prezentowanej w Muzeum Woli od 20 stycznia 29 maja 2022 roku.


Warsztaty

Diorama. Makieta wystawy (wielkoformatowe warsztaty specjalne)

Książka, film, kolekcja ubrań, a może… wystawa? Jest wiele sposobów opowiadania o interesujących zjawiskach.

Warsztat tworzenia makiety wystawy – o Woli – to okazja do sprawdzenia poprzez działanie, jak tworzone są ekspozycje. Na zajęciach przyglądamy się procesowi przygotowywania wystawy, rozkładamy na czynniki pierwsze najlepsze przykłady z Polski i ze świata i wcielamy w życie własne pomysły.

Czas trwania: 75 minut
Grupa wiekowa: klasy 4-6
Podstawa programowa: Plastyka – I; 1, II; 1, 7, III; 7


Lekcje wyjazdowe

Wielkanoc w Warszawie (lekcja wyjazdowa)

Jak obchodzono Święta Wielkanocne w Warszawie w czasach Sasów, a jak w dwudziestoleciu międzywojennym? Czy Wielkanoc w Warszawie ma szczególny smak lub głos? Jakie zwyczaje przetrwały od najdawniejszych czasów po dziś dzień? Jakie miejsca i wydarzenia warto odwiedzić podczas nadchodzących Świąt?

Spotkanie uzupełniają działania warsztatowe i zabawa inspirowana mazowiecką obrzędowością.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5


Karnawał w wielkim mieście (lekcja wyjazdowa)

Warszawskie zwyczaje karnawałowe, przeboje, stroje, afisze i dekory – od Święta Trzech Króli do północy przed Popielcem – słuchamy o nich opowieści, ale i tańczymy, bawimy się, robimy przebrania i przy okazji dowiadujemy się kilku rzeczy. Skąd wzięło się słówko „karnawał”? Po co są bale przebierańców? W których miastach Europy karnawał przybiera najbarwniejsze szaty, lub najdziwaczniejsze?

W trakcie zajęć dzieci i uczniowie biorą udział w zabawach, nauce tańca oraz warsztacie plastycznym.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5


Okres Bożego Narodzenia oczami warszawiaków (lekcja wyjazdowa)

Czarowny grudzień rozpoczynał się w dawnej Warszawie od widoku setek świeczników chanukowych wystawianych w oknach kamienic. Chwilę potem pełną parą ruszały przygotowania katolickich gospodyń i służących do Świąt Bożego Narodzenia. W tym okresie prowadzono liczne zbiórki dla najuboższych, organizowano charytatywne przedstawienia. Przygotowywano też ozdoby choinkowe i to przynajmniej od początku XVIII wieku. Warszawa to jedno z pierwszych miast na ziemiach polskich, gdzie polubiono zwyczaj stawiania zimozielonego drzewka w pokoju na Wigilię.

Słuchamy wspomnień, interaktywnie poznajemy bogatą symbolikę ozdób choinkowych i na Wigilię. Czy pamiętacie jeszcze o włożeniu w tym okresie łusek karpia do portfela? Zajęcia kończą się wesołym warsztatem.

Czas trwania: 45 minut
Grupa wiekowa: klasy 1-4
Podstawa programowa: wymagania szczegółowe w edukacji wczesnoszkolnej: III; 1. 7), 9), 2. 5), historia: XXX.1, WOS: VI.5, VII.5

Lekcje spacerowe

Dookoła szkoły (lekcja spacerowa)

Lekcja spacerowa w bezpośrednim otoczeniu szkoły lub przedszkola – oryginalny scenariusz dla każdej wolskiej szkoły.

Zbadajmy razem okolicę Waszej szkoły. Porozmawiajmy o lokalnej historii, poszukajmy śladów dawnych wydarzeń. Spróbujmy sięgnąć do wspomnień mieszkańców i archiwalnych zdjęć.

Co jest wyjątkowego w Waszej okolicy?
Co Wam się tutaj najbardziej podoba?

Odwiedzamy najciekawsze miejsca, rozmawiamy o bohaterach, miejscach, architekturze. Wyjaśniamy nazwy ulic. Dla najmłodszych przewidziane są animacje, starsi zaś analizują różnorodne źródła historyczne.

Miejsce spotkania: wejście do Waszej placówki

Czas trwania: 60 – 75 minut
Podstawa programowa: szkoła podstawowa, klasy 4–8 – geografia: I.4, X.17, XI.3, XIII.4, 5; WOS: I.1, VI.5, 6, VII.5, IX.3; klasa 4 – historia: I.2; klasy 5–8 – historia: XXIX.1, XXX.1, XLI.2
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu – w zależności od szkoły. Prosimy o wcześniejszą informację celem doboru optymalnej trasy.


Dookoła szkoły. Ćwiczenia z patrzenia (lekcja spacerowa)

Lekcja spacerowa w bezpośrednim otoczeniu szkoły – oryginalny scenariusz dla każdej wolskiej szkoły.

Spójrzmy na najbliższą okolicę Waszej szkoły okiem turysty, lub badacza terenowego. Spróbujmy odpowiedzieć sobie na jedno z trudniejszych pytań: co tu widzisz?

Podczas spaceru opisujemy architekturę i przestrzeń miejską, łącząc obserwacje z historią badaną „in situ”. Poznajemy przy tym ciekawe obiekty i przywołujemy wydarzenia i procesy dotyczące okolicy szkoły, które stanowią dla nas podstawę do rozmów i ćwiczeń.

Miejsce spotkania: wejście do Waszej placówki

Czas trwania: 60 – 75 minut
Podstawa programowa: Geografia: VIII; 3, XI; 5, XIV; 6, XV; 5, 6, XVI; 4, Historia: XLIV; 1, 2.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu – w zależności od szkoły. Prosimy o wcześniejszą informację celem doboru optymalnej trasy.


Cykl zajęć – Wrzenie rewolucji

Ludzie i maszyny – rewolucja przemysłowa

Podczas lekcji wspólnie odtworzymy proces uprzemysłowienia, kluczowe postaci, wynalazki, ośrodki. Proces ten ze względu na intensywność nazwany został rewolucją. Rozpoczął się w Wielkiej Brytanii, lecz gruntownie przemienił także miasta i społeczeństwo na ziemiach polskich. W Warszawie z początku dał o sobie znać na… Powiślu, jednakże pod koniec XIX wieku zabrakło tam miejsca, industrializacja zaczęła rozlewać się po całym mieście, zajmując także Wolę.

Omówieniu tematu pomagają specjalnie przygotowane infografiki. W ramach warsztatów uczniowie przygotowują mapy myśli i inne ciekawe zestawienia danych.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: Historia – XXIV; 1, XXX; 3, XXXI; 1, XXXIV; 1, XXXIV; 2, 5.


1905 – Wola mocy

Rewolucja 1905 roku wymyka się prostym schematom. Jakby jednak nie patrzeć, była jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Polski. Wykuwają się w niej nowoczesne ruchy polityczne, kładzione są podwaliny społeczeństwa obywatelskiego, które ponad dekadę później weźmie w swoje ręce organizację odrodzonego państwa polskiego.

Podczas zajęć wiążemy ówczesne wydarzenia z dzisiejszymi realiami. Postulaty strajkujących dziś są już oczywistością. Czy mogą stanowić soczewkę, przez którą spojrzymy na współczesność?

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: Historia: XXXIV; 1, 2, 4, 5, XXXV; 1, 2, 5, 7, 8, WOS: VI; 1


Cykl zajęć – Pocztówki z Woli

Ksiuty z Kercelakiem!

Kercelak obrósł wieloma legendami i nadal gości w naszej wyobraźni poprzez festiwale, książki i seriale. Na Kercelaku kwitła gwara warszawska, grały miejskie kapele, w miasteczku straganów kupić można było ponoć wszystko, płaszcz, rower, kartofle i kradzioną żyrafę – żartował Wiech. Działali tu także przestępcy.

Podczas zajęć konfrontujemy różnego typu źródła, dzięki czemu ostrożnie rekonstruujemy rzeczywistość słynnego targowiska. Jak postrzegano je dawniej i jak dziś przedstawia się obraz Kercelaka? 

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: Historia, wymagania ogólne, II. Analiza i interpretacja historyczna; 1, 2, 3, 4, wymagania szczegółowe, XXXIX; 5, XLII; 4, XLIII; 1, 4, XLIV; 1, 2.


Cykl zajęć – Elementarz regionu

Elekcje

Pola pod wsią Wielka Wola Warszawska, w szczególnych okresach, stawały się  jednym z najważniejszych miejsc w Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Działo się tak, gdy zwoływano sejmy elekcyjne.

Zajęcia mają na celu realizację zagadnień dotyczących elekcji, zgodnie ze szkolną podstawą programową, oraz rozszerzenie opowieści o ciekawostki związane z Wolą i Warszawą.

Jak wyglądało i co działo się na polu elekcyjnym?
Co elekcja oznaczała dla mieszkańców Warszawy?

Zajęciom towarzyszy karta zadań.

Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa: Historia: X; 1, 2, 3, XX; 1, 2, 3, XXIII. 3, 5, XXVI; 1, 4


Wola wielu kultur

Podczas zajęć przyglądamy się wielokulturowej i wieloreligijnej przeszłości Woli. Dziś świadczą o niej świątynie, cmentarze, lecz również przedsiębiorstwa, które na stałe wpisały się w kulturowy krajobraz stolicy, tj. fabryka Norblina, ogrody Ulrychów, browary Haberbusch i Schielle.

Jakie lekcje wyciągamy z historii miasta, które w swoich dziejach zapisało władców z innych krajów, fale osadnictwa, jak również najazdy i trudne czasy wojen światowych. Czy dziś także możemy mówić o Warszawie wielu kultur?

Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa: licea/technika: XXXV; 1, 5, XXXIX; X LI; 6, XLII; 4, XLIII; 2, XLV; 1, 2


Siedliska i osiedla modernizmu

Dach nad głową to jedna z podstawowych potrzeb człowieka, miasto zaś miało ułatwiać jego zdobycie. Na potrzeby metropolii rodziły się nowe idee zamieszkiwania niewielkiej przestrzeni przez wielkie grupy ludzi. Międzywojenna Warszawa była przeludniona.

Podążając tropami poszukiwaczy rozwiązań dawnego kryzysu docieramy na Wolę, gdzie powstawały osiedla społeczne.

Podczas zajęć bierzemy na warsztat literaturę objętą programem nauczania, idee urbanistyczne i plany Warszawy, by wspólnie przyjrzeć się lokalnej historii mieszkalnictwa. To ważny temat, który nie schodzi z ust warszawiaków po dziś dzień.

Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa: Historia – kl. VII-VIII, XXX; 1, 2, 3, 4, XXXIX; 2, licea/technika: Historia Sztuki: I; 1, h), 3, 8, II; 13, a)


Warsztaty

Diorama. Makieta wystawy (wielkoformatowe warsztaty specjalne)

Warsztaty specjalne na zamówienie.

Książka, film, kolekcja ubrań, a może… wystawa? Jest wiele sposobów opowiadania o interesujących zjawiskach.

Warsztat tworzenia makiety wystawy – o Woli – to okazja do sprawdzenia poprzez działanie, jak tworzone są ekspozycje. Na zajęciach przyglądamy się procesowi przygotowywania wystawy, rozkładamy na czynniki pierwsze najlepsze przykłady z Polski i ze świata i wcielamy w życie własne pomysły.

Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa: Plastyka – I; 1, II; 1, 7, III; 7

Lekcje na wystawie czasowej

Lekcje muzealne na wystawie czasowej „Białoszewski nieosobny” realizowane są w całości lub częściowo na ekspozycji.

Mironowi Białoszewskiemu poświęcono wiele książek, prac naukowych, projektów artystycznych czy filmów. Wystawa w Muzeum Woli pokazuje jego życie i twórczość w nowy sposób. Opowiada o sieci artystycznych inspiracji i relacjach Białoszewskiego z innymi twórcami działającymi w Warszawie lat 40., 50. i 60.

Wystawa trwa do 11 grudnia 2022 roku.

Teatrzyk od ręki

Czy dzieciaki bawią się jeszcze w teatr? Spróbujmy je do tego zachęcić!

Otwieramy wolski teatr w dawnym domu rodziny Baumanów. Jest tu dużo miejsca do przygotowań, pracownia, sala prób. Na wystawie czasowej, poświęconej Mironowi Białoszewskiemu oraz jego przyjaciołom („Białoszewski nieosobny”), szukamy inspiracji kolorystycznych, kształtnych, dźwiękowych, by móc przygotować zabawę w teatr. Przekonamy się jak niewiele trzeba, by razem z przyjaciółmi stworzyć własne przedstawienie.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: cele kształcenia ogólnego – 4), 7), 10), 11), cele kształcenia  w poszczególnych obszarach ogólnych: I; 5, III; 5, IV; 1, 11, wymagania szczegółowe: III; 7)
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu

Teatr za kuchnią – interaktywne zwiedzanie wystawy dla młodzieży

Teatr tworzy grupa przyjaciół – podkreślają kuratorki wystawy „Białoszewski nieosobny”.

Podczas zwiedzania interaktywnego poznajemy środowisko artystyczne Mirona Białoszewskiego, Tadeusza Czachorowskiego, Ludmiły Murawskiej i innych. Działali poza instytucjonalnym obiegiem sztuki, tworząc eksperymentalny teatr z tego co „pod ręką”. „Domowe” sceny teatralne Warszawy lat 50 i 60 ukazują ten czas i miasto w nowych odcieniach.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: Historia – LIII; 1, Język polski – wymagania ogólne – IV; 1, 5, wymagania szczegółowe, lektury obowiązkowe – wiersze Mirona Białoszewskiego
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu

Wykłady popularyzatorskie skierowane do młodzieży, uczniów i nauczycieli. Odnoszą się do kulturowych i społecznych odczytań „Pamiętnika z powstania warszawskiego” oraz przybliżają sylwetki bohaterów dzieła Białoszewskiego, którzy stanowią część wystawy „Białoszewski nieosobny”.

Dowiedz się więcej.

Muzeum na życzenie

To propozycja urozmaicenia szkolnego planu lekcji – po uzgodnieniu poprowadzimy w szkole zajęcia na wybrany temat.

Chętnie włączymy się na przykład w projekt dotyczący wolskiej historii lokalnej – pomożemy poprzez przygotowanie warsztatu, spaceru lub lekcji w wybranej tematyce, formule i dostosowanej do konkretnych potrzeb.

Zachęcamy do kontaktu (informacje kontaktowe powyżej).

Koszt: 300 zł