fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Wydarzenia

wt., 09.04.2024
18:30–20:30

Wykład
Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW
wstęp wolny

Co jest grane? Warszawa teatralna | Seminarium Warszawskie

Co jest grane? Warszawa teatralna | Seminarium Warszawskie
  • Czy Warszawa należy do miast teatralnych?
  • Gdzie wydarzał się dawniej i wydarza dzisiaj teatr w naszym mieście?
  • Czy Melpomena współtworzy stołeczną historię i tożsamość?
  • Jaka jest mapa organizacyjna teatrów stolicy i w jakiej formule funkcjonują: profesjonalnej czy amatorskiej, publicznej czy prywatnej, stałej repertuarowo czy impresaryjnej, jako instytucje miejskie, przedsięwzięcia komercyjne czy stowarzyszenia?
  • Kto współcześnie chodzi do teatru i jaka jest obecna publiczność teatralna?
  • Czy teatry w Warszawie wyznaczają trendy artystyczne, w jaki sposób szukają niszy artystycznej?

O tych zagadnieniach, jak i o pedagogice teatru oraz partycypacji w sztuce, o statusie teatru miejskiego w Warszawie, o inkluzywności sztuki (w tym – scenicznej), a także pokrewnych wątkach planujemy porozmawiać podczas najbliższego Seminarium.

Wezmą udział:

Dorota Buchwald – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1985), teatrolog, praktyk i teoretyk dokumentowania teatru; dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego (2014–2018), sekretarz literacki Teatru Dramatycznego w Warszawie (1989–1990), dokumentalista i redaktor wydawnictw Związku Artystów Scen Polskich (1990–1997), kierownik Działu Dokumentacji Teatru w ZASP (1997–2003), kierownik Pracowni Dokumentacji Teatru w Instytucie Teatralnym (2003–2014), redaktor miesięcznika „Dialog” (1995–2014). Redaktor wydawnictw teatralnych i książek, autorka tekstów o teatrze i rozmów drukowanych w „Antenie”, „Teatrze”, „Dialogu”, „Notatniku Teatralnym” i „Pamiętniku Teatralnym”, pomysłodawczyni i redaktor elektronicznej Encyklopedii Teatru Polskiego, kierownik i uczestnik projektów i grantów naukowych dotyczących ekonomii i zarządzania w instytucjach artystycznych, dramatopisarstwa, scenografii, architektury teatralnej oraz recepcji twórczości Williama Shakespeare’a. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Laureatka Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek teatru” i nagrody redakcji „Dialogu” – Kamyk Puzyny.

prof. dr hab. Wojciech Dudzik – prowadzi badania z zakresu kulturoznawstwa, interesuje się teatrem i widowiskami XX i XXI wieku, w szczególności karnawałem; profesor w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i jego kierownik w latach 2009–2020. Członek Komitetu Nauk o Kulturze Polskiej Akademii Nauk. Należy do Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i Międzynarodowego Towarzystwa im. Hermanna Hessego, a od 2012 r. jest prezesem Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Od 2016 r. pełni na Wydziale Polonistyki funkcję prodziekana ds. rozwoju kadry naukowej. W Instytucie Kultury Polskiej prowadzi m.in. zajęcia z historii kultury polskiej XX wieku (teatr), antropologii widowisk, antropologii karnawału. Autor ponad 200 publikacji, w tym 7 monografii. Ostatnio wydał: W poszukiwaniu stylu. Teatr Narodowy 1924–1939 (2015), Maska w kulturze współczesnej Europy. Teorie i praktyki (2020).

Anna Michalak-Pawłowska – animatorka kultury, reżyserka, teatrolożka, fotografka, członkini Związku Polskich Artystów Fotografików, wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Twórczyni i dyrektorka Domu Kultury „Dorożkarnia”, prezeska Zrzeszenia Animatorów Kultury „Forum Kraków”. W latach 2013–2020 pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy d.s. edukacji kulturalnej. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej oraz Zarządzania Kulturą Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 80. pracowała w Pałacu Młodzieży jako instruktorka fotografii. W latach 1983–1987 publikowała fotografie w „Sztandarze Młodych”, „Na Przełaj”, „Ekspresie Wieczornym” i „Przeglądzie Katolickim”. W 1985 r. założyła amatorski Teatr Muzyczny „Pantera”. Od 1988 r. realizuje międzynarodowe projekty. Autorka programów radiowych i telewizyjnych promujących twórczość dziecięcą i młodzieżową. Twórczyni Festiwalu „Dziecięca Stolica”. Realizuje warsztaty z zarządzania kulturą oraz projekty teatralne w lokalnych społecznościach. Jest członkinią European Network of Cultural Centres, Forum Kultury Mazowsze, wcześniej była ekspertką Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Komisji Dialogu Społecznego.

Anna Rochowska – pedagożka teatru, dyrektorka TR Warszawa. Absolwentka wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Podyplomowych Studiów dla Menadżerów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, doktorantka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, wykładowczyni na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej. Zasiada w Radzie Programowej Fundacji Kultury bez Barier. Laureatka nagrody im. Haliny Machulskiej 2021. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Związana z TR Warszawa od 1996 r., w którym realizowała się jako pedagożka teatru, liderka dostępności, koordynatorka Zespołu Edukacji TR Warszawa. Przez lata pracy w teatrze prowadziła i inicjowała szereg projektów z zakresu pedagogiki teatru – dla różnych grup odbiorców: dzieci, młodzieży, studentów, dorosłych i seniorów, jak również dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, dbając o ich pełny dostęp do kultury. Uhonorowana została wyróżnieniem specjalnym podczas I Giełdy Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej (WPEK) za realizację programu „Edukacja w TR” (2009), III Nagrodą podczas V Giełdy WPEK (2014) za projekt „Audiodeskrypcja w TR” z 2013 r. oraz II Nagrodą podczas XI edycji konkursu Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej (WNEK) w 2020 r. za projekt międzyinstytucjonalnej współpracy KULTOUR. Stworzyła program TR BEZ BARIER, za który teatr otrzymał w 2022 r. nagrodę GRAND PRIX za tworzenie na przestrzeni 10-lecia dostępnej warszawskiej instytucji kultury. W sezonie 2022/2023 kierowała Działem Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Prowadzący: dr hab. Mikołaj Madurowicz, dr Paweł E. Weszpiński

Miejsce spotkania: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Audytorium im. W. Nałkowskiego (Pałac Uruskich-Czetwertyńskich, ul. Krakowskie Przedmieście 30, wejście od strony ulicy – vis-à-vis księgarni im. B. Prusa, sala 102, I piętro).

Wydarzenie będzie transmitowane na Facebooku Muzeum Warszawy.

Organizatorzy: Muzeum Warszawy, Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.