czw., 30.11.2023
18:00–19:30
Spotkanie
Muzeum Warszawy
wstęp wolny
Fotografia i montaż. Spotkanie z Karoliną Szymaniak
TRANSKRYPCJA: plik docx (65 KB), plik pdf (699 KB)
Słowo „montaż” wskazuje zarówno na technikę artystyczną używaną przez ruchy awangardowe, jak i oddaje doświadczenie nowoczesnego człowieka. Odnosili się do niego m. in. pionier polskiego fotomontażu, Mieczysław Szczuka, który pisał, że fotomontaż jest „epopeją nowoczesności” czy Debora Vogel, dla której fotomontaż miał być „odpowiednikiem literackiego gatunku reportażu”, a jego podstawą był „fakt”.
Czy fotografia powinna być rozumiana jako „fakt” czy raczej jako „fragment”, który może być podstawą narracji o świecie. Czy takie jej rozumienie pozwala inaczej spojrzeć na jej znaczenie jako źródła, świadectwa wizualnego? Na te pytania pozwoli odpowiedzieć odwołanie do genezy fotomontażu oraz ideowej wymowy gestów (artystycznych, badawczych) swobodnego zestawiania ze sobą z pozoru nie pasujących do siebie obrazów.
Podczas spotkania przyjrzymy się m.in. fotografiom Mosche Worobiejczyka i innym fotografiom awangardowym, pocztówkom ze zbiorów muzealnych; fotomontażom konstruktywistycznym, dadaistycznym i surrealistycznym.
O specyfice języka awangardy, nowoczesnym mieście i tożsamości w perspektywie „montażowego” przekraczania granic porozmawiamy z Karoliną Szymaniak, literaturoznawczynią i jidyszystką, współkuratorką wystawy „Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta” w Muzeum Sztuki w Łodzi (2017).
- Czy fotomontaż może „wiernie” oddawać rzeczywistość?
- Jak obrazy fotograficzne radzą sobie z dynamiką percepcji, zmysłowym doświadczaniem świata?
- Czy fotografia to także rzecz?
Zachęcamy do lektury:
- Debora Vogel, Powieść w montażach (fragmenty), [w:] Akacje kwitną. Montaże, tłum. K. Szymianiak, Kraków 2021, s. 129-138;
- Clément Chéroux, Introducing Werner Kühler. Wprowadzenie, [w:] tegoż, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, tłum. Tomasz Swoboda, s. 9-25.
Moderatorką spotkania jest Kamila Dworniczak – historyczka sztuki. Adiunktka w Katedrze Teorii Sztuki IHS UW, gdzie prowadzi zajęcia z metodologii historii sztuki, historii fotografii oraz sztuki współczesnej. W swoich badaniach koncentruje się na fotografii reportażowej, problematyce intermedialnej i pisarstwie o sztuce. Autorka książki „Rodzina człowiecza. Recepcja wystawy The Family of Man w Polsce a humanistyczny paradygmat fotografii” (2021).
Spotkanie jest bezpłatne i odbywa się w Bibliotece Muzeum Warszawy.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością słuchu. Spotkania będą tłumaczone na Polski Język Migowy.
Sprawdź program spotkań dyskusyjnych „Fotografia i…”.