11.09.2020 / Aktualności, Działalność edukacyjna, Edukacja dla szkół
Oferta lekcji muzealnych 2020/2021
Zapraszamy do uczestnictwa w lekcjach muzealnych u nas, w muzeum, lub u Was, w szkole. Dbamy o to, aby nasze zajęcia łączyły wiedzę z działaniem, aby były angażujące i inspirujące.
Z pasją przedstawiamy Warszawę, jej historię, ludzi z nią związanych, legendy przekazywane kolejnym pokoleniom. Staramy się pokazywać Warszawę jako jeden organizm miejski, jak również poprzez poszczególne jej dzielnice – Pragę i Wolę. To fascynująca podróż przez kulturę, historię, życie codzienne i sztukę stolicy Polski.
U Was
Jesteśmy otwarci na wizytę u Was. Jeśli tak będziecie czuć się bezpieczniej, to my z przyjemnością Was odwiedzimy i poprowadzimy zajęcia lub warsztaty, podczas których poznacie lepiej Warszawę.
Muzeum w szkole
Terminy: poniedziałek–piątek
Miejsce: w wyznaczonej przez zamawiającego placówce lub jej okolicy.
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób – jedna klasa
Zapisy przyjmuje: Katarzyna Żukowska, katarzyna.zukowska@muzeumwarszawy.pl, tel. 22 277 44 69
Koszt: 130 zł
Moja Wola (lekcja spacerowa w bezpośrednim otoczeniu szkoły w dzielnicy Woli – oryginalny scenariusz dla każdej wolskiej szkoły)
Zbadajmy razem okolicę Waszej szkoły. Porozmawiajmy o lokalnej historii, poszukajmy śladów dawnych wydarzeń, w razie możliwości sięgniemy do wspomnień mieszkańców i archiwalnych zdjęć. Co było wyjątkowego w Waszej okolicy? Co Wam się tutaj najbardziej podoba? Uczestnicy spotkania także odegrają role przewodników. Dopiszmy własne fiszki do miejskiego archiwum.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 1–8
Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 4-8 / geografia: I. 4, X. 17, XI. 3, XIII. 4, 5 / WOS: I. 1, VI. 5, 6, VII. 5, IX. 3 / historia klasa 4: I. 2 / historia klasy 5-8: XXIX. 1, XXX. 1, XLI. 2
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Wola skarbów (lekcja w szkole)
Poznajcie historię warszawskiej dzielnicy Wola. Sięgniemy do najdawniejszych czasów, przyjrzymy się najważniejszym miejscom i wydarzeniom. Skąd wzięła się jej nazwa? Z czego słynęła dzielnica? Czym przyciągała swego czasu dziesiątki tysięcy nowych mieszkańców? Lekcji towarzyszą ćwiczenia na mapach i animacja „Wola 1935” z narracją „na żywo”.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–8
Czas trwania: 45 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 4-8 / historia: I. 2, X. 2, XIX. 2, XXIII. 4, XXX. 1, 3, 4, XXIV. 4, 5, XXX. 1 / WOS: VI. 5, VII. 1, 5, VIII. 4, 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Muzeum w skrzyni
Terminy: poniedziałek–piątek
Miejsce: w wyznaczonej przez zamawiającego placówce
Czas trwania: 45 minut
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób – jedna klasa
Zamówienia przyjmuje: Muzeum Drukarstwa,
muzeum.drukarstwa@muzeumwarszawy.pl, tel. 22 620 60 42
Koszt: 130 zł
Muzeum w skrzyni to projekt Muzeum Drukarstwa, umożliwiający wyjście z działaniami edukacyjnymi poza siedzibę Muzeum. Zajęcia warsztatowe odbywają się w wyznaczonej przez zamawiającego placówce, mają charakter warsztatowy – każde zajęcia realizowane są z wykorzystaniem autentycznych materiałów drukarskich, takich jak prasa drukarska, czcionki, przybory zecerskie oraz narzędzia graficzne. Elementem końcowym każdych zajęć jest możliwość wytłoczenia na prasie drukarskiej specjalnego druku pamiątkowego lub grafiki – przygotowanego specjalnie do projektu Muzeum w skrzyni.
Legendy warszawskie dłutkiem opowiedziane
W czasie zajęć wysłuchamy jednej z warszawskich legend, a następnie będziemy współuczestniczyć w pracy artysty grafika, który wykona linoryt ilustrujący opowiadaną historię. Dowiemy się, co to jest i na czym polega technika druku wypukłego. Na pamiątkę każdy otrzyma samodzielnie wytłoczoną odbitkę linorytu.
Grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia), szkoła podstawowa (klasy 1–2)
Podstawa programowa: przedszkole / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11; szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
Czar czcionki w Oficynie Drukarskiej
Podczas zajęć poznamy historię pisma oraz książki ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Dowiemy się o ewolucji materiałów i technik piśmienniczych, obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin.
Poznamy charakterystyczne elementy dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobione inicjały. Korzystając z zasobów oficyny drukarskiej Muzeum (prasa drukarska, regały z czcionkami), doświadczymy warunków pracy dawnych drukarzy i zecerów. Na zakończenie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie drukarskiej.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 3–8), szkoły ponadpodstawowe
Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 2. 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasy 4-8 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / język polski: I. 4, 7
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3
Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne
Podczas zajęć poznamy proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Poznamy różne rodzaje materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz nauczymy się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć pod okiem specjalistów własnoręcznie wykonamy linoryt, a później zrobimy odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 5–8), szkoły ponadpodstawowe
Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / technika: III, V
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3
Witaj Warszawo!
Terminy: poniedziałek–piątek, w godz. 9:00–14:00 (do ustalenia)
Miejsce: w wyznaczonej przez zamawiającego placówce
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 3–6)
Czas trwania: 60–90 minut (do ustalenia)
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób – jedna klasa
Zamówienia przyjmuje: Biblioteka Muzeum Warszawy, biblioteka@muzeumwarszawy.pl, tel. 22 277 43 84
Koszt: 130 zł
Lekcje realizowane są w bibliotekach publicznych i szkołach podstawowych przez bibliotekarzy z Muzeum Warszawy. Spotkania mają na celu przybliżenie historii i kultury Warszawy oraz promocję Biblioteki i Muzeum Warszawy.
Celem zajęć jest przede wszystkim poznanie Warszawy. Podczas warsztatów przewidziane są różne aktywności: zadania w formie quizów, testów, puzzli, mapek – popularyzujące wiedzę o Warszawie i jej historii, a także prace manualne i plastyczne.
U NAS
Zapraszamy na lekcje, które odbywają się w muzeum, w bliskim kontakcie z dziełami sztuki i przedmiotami użytkowymi z dawnych czasów. Możemy też zabrać Was na spacer, podczas którego pokażemy Wam miasto żywe, gdzie współczesność przeplata się z przeszłością. Wśród naszych propozycji z pewnością znajdziecie interesujący Was temat.
Informacje praktyczne:
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób (w tym opiekun grupy) -lekcja w muzeum, 25 osób – spacer
Koszt: 130 zł
Rezerwacje: Przy ofercie każdego oddziału podany jest adres, na który należy kierować zgłoszenia.
Prosimy o zawarcie w wiadomości następujących informacji:
– preferowana data zajęć,
– preferowana godzina,
– temat warsztatów (wybrany z naszej oferty lekcji),
– nazwa i adres szkoły,
– klasa i wiek dzieci,
– liczba uczniów i opiekunów,
– kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e- mailowy).
Więcej informacji: Wojciech Biliński, m: wojciech.bilinski@muzeumwarszawy.pl, t: +48 665 645 603
Dbamy o bezpieczeństwo naszych gości:
- wszyscy pracownicy muzeum mający kontakt z uczestnikami wyposażeni są w maseczki ochronne lub przyłbice,
- w muzeum dostępne są środki do dezynfekcji rąk,
- wszystkie materiały edukacyjne niezbędne do przeprowadzenia lekcji są dezynfekowane po zakończeniu zajęć i poddawane kwarantannie przed ponownym ich wykorzystaniem.
Do udziału w Lekcji uprawnione są wyłącznie osoby, które według swojej najlepszej wiedzy nie są zakażone wirusem SARS-CoV-2, nie przebywają na kwarantannie, ani nie przebywają pod nadzorem epidemiologicznym oraz wypełniły stosowny formularz i przekazały go Edukatorowi prowadzącemu zajęcia.
Uczestnicy lekcji muzealnych mają obowiązek:
- przestrzegania obowiązujących w Muzeum zasad porządkowych powiązanych w szczególności z logistyką oraz bezpieczeństwem na terenie Muzeum, a także do stosowania się do wytycznych personelu Muzeum.
- samodzielnego wyposażenia się w środki ochrony osobistej (maseczka, przyłbica lub inne środki ochraniające usta i nos) i ich stosowania przez cały czas przebywania na terenie Muzeum poprzez zakrycie ust i nosa.
- podczas Lekcji organizowanych na otwartej przestrzeni Uczestnicy nie muszą zasłaniać nosa i ust pod warunkiem zachowania 1,5 m odstępu od innych. Należy zachować szczególną ostrożność w kontaktach z innymi.
W związku z możliwością zmian warunków zwiedzania we wszystkich oddziałach Muzeum Warszawy nasza oferta może ulec zmianie. Będziemy informować Państwa o otwarciu kolejnych oddziałów oraz szczegółowych wytycznych sanitarnych dotyczących grup szkolnych.
Muzeum Warszawy
Terminy spacerów: wtorek–piątek
Terminy lekcji muzealnych: środa–piątek
Godziny: 10:00–14:00
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób (w tym opiekun grupy) – lekcja w muzeum, 25 osób – spacer
Miejsce spotkania: Rynek Starego Miasta 42
Zgłoszenia przyjmuje: Dział Edukacji, m: edukacja@muzeumwarszawy.pl, t: +48 665 645 603
Warszawa legendarna (spacer/lekcja muzealna)
Poszukajmy tropów legend warszawskich! Odkryjemy, jak w Warszawie przenikają się światy realny i fantastyczny, a pozornie zwyczajne obiekty i okolice stają się elementami magicznych historii.
Opowieść wzbogacona jest ciekawostkami, a dzięki różnorodnym aktywnościom spojrzymy na znane motywy w nowym świetle.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
obszar emocjonalny: II. 1, 6, 9 / obszar społeczny: III. 6-9 / obszar poznawczy: IV. 1-3, 8, 9
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
W formie spaceru zajęcia dostępne sezonowo: od kwietnia do października
Temat rzeka (lekcja muzealna)
Wisła jest nierozerwalnie związana z dziejami i teraźniejszością Warszawy. Obejrzymy przedstawienia Wisły z różnych epok i porozmawiamy o jej wpływie na życie mieszkańców i mieszkanek stolicy. Jakie elementy najczęściej powtarzają się na obrazach i grafikach? Dlaczego? Na koniec wspólnie stworzymy trójwymiarowe przedstawienie Wisły i jej otoczenia.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
obszar społeczny: III. 6-9 / obszar poznawczy: IV. 1, 2, 8, 9, 18
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Warszawa legendarna (spacer)
Poszukajmy tropów legend warszawskich! Odkryjemy, jak w Warszawie przenikają się światy realny i fantastyczny, a pozornie zwyczajne obiekty i okolice stają się elementami magicznych historii.
Opowieść wzbogacona jest ciekawostkami, a dzięki różnorodnym aktywnościom spojrzymy na znane motywy w nowym świetle.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4 / obszar emocjonalny: II. 1, 2, 6 / obszar społeczny: III. 1, 2, 6, 7 / obszar
poznawczy: IV. 1, 8, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1,2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
W formie spaceru zajęcia dostępne sezonowo: od kwietnia do października
Architektoniczne opowieści (lekcja spacerowa)
Podczas spaceru przyjrzymy się staromiejskim kamienicom i okolicznym budowlom. Obserwując ich charakterystyczne elementy, zastanowimy się, w jakim celu powstały i do czego lub komu służyły.
Dlaczego okna są różnej wielkości? Czy zawsze widać dach? Odgadnięcie funkcji różnych detali architektonicznych pomoże odkryć realia życia dawnych warszawiaków i zaświadczy o pomysłowości budowniczych dawnych miast.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4 / obszar poznawczy: IV. 1, 8 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1, 3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Bajki, baśnie, animacje (lekcja filmowa)
Wykorzystując film animowany oraz eksponaty, zastanowimy się nad różnymi formami opowiadania bajek i baśni. Odkryjemy, jak z jednego przedmiotu może wyniknąć cała opowieść. Wybrane rekwizyty staną się inspiracją do samodzielnej twórczości. Wymyślimy własne baśniowe historie i wykonamy do nich ilustracje.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
obszar społeczny: III. 1, 2, 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 8, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby ze spektrum autyzmu
Temat rzeka
Wisła jest nierozerwalnie związana z dziejami i teraźniejszością Warszawy. Obejrzymy przedstawienia Wisły z różnych epok i porozmawiamy o jej wpływie na życie mieszkańców i mieszkanek stolicy. Jakie elementy najczęściej powtarzają się na obrazach i grafikach? Dlaczego? Na koniec wspólnie stworzymy trójwymiarowe przedstawienie Wisły i jej otoczenia.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 8, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja przyrodnicza: IV. 3 / edukacja plastyczna: V. 1-3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Siedem wieków w Warszawie (lekcja muzealna)
Dzięki wystawie głównej Rzeczy warszawskie poznamy ważne momenty historii Warszawy i życie codzienne jej mieszkańców. Kim były osoby, które kształtowały miasto od XV do XX wieku? Prześledzimy też procesy polityczne, gospodarcze i kulturowe, oddziałujące na społeczeństwo w danym wieku, i ich wpływ na dzisiejsze miasto.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 4 / historia: I. 2, II. 1, 3; III. 2, 4, V. 4, 8-9 / plastyka: II. 1, III. 1, 4
szkoła podstawowa klasy 5-6 / historia: IV. 1-4, IX. 8, XI. 3, 5, XIII. 1, XVI. 3-4, XVII. 1 / wiedza o społeczeństwie: VII. 1
Potwory i upiory (spacer)
Na tych zajęciach nie rozmawiamy o walecznych syrenkach, dobrodusznych szewczykach i zaczarowanych książętach. Naszymi bohaterami są duchy, potwory, a nawet diabły! Ruszymy śladem mrocznych i tajemniczych opowieści. Sprawdzimy, gdzie dziś straszy i jak można się obronić przed upiorami z warszawskich legend.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1, 3 / język polski: I. 4, 7/ III. 4 / plastyka: III. 1 / geografia: III. 5, 7
Przygoda kupca w Warszawie (gra miejska)
Jak żyło się dawniej na Starym Mieście? Podczas spotkania uczestnicy prześledzą trasę XVII-wiecznego kupca przybywającego do Warszawy. Dowiedzą się, jak wtedy wyglądało miasto, kto w nim mieszkał i czym zajmowali się mieszkańcy. Wszystkie odpowiedzi uczestnicy znajdą sami, obserwując zabudowę i dekoracje warszawskiej Starówki.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1, 4, 5, II. 3, III. 2 / język polski: III. 2, 4 / plastyka: III. 1 / wiedza o społeczeństwie: III. 1, IV.3 / geografia: II. 3, 8, 9, III. 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Rzecz w muzeum (lekcja muzealna)
Jakie znaczenie mają rzeczy zgromadzone w Muzeum Warszawy? Dlaczego znalazły się na wystawie? Czego można się z nich dowiedzieć? Niecodzienna koncepcja wystawy głównej zachęca do świadomego zwiedzania, zadawania pytań i szukania na nie odpowiedzi. Zastanowimy się, pod jakimi kątami można analizować rzeczy, jakich informacji dostarczają oraz czy ekspozycja muzealna musi się składać wyłącznie z przedmiotów.
Czas trwania: 75–90 minut
Podstawa programowa:
historia: II. 1, 5 / język polski: IV. 2, I. 2. 3 / plastyka: I. 1. 6, II. 2. 6
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Stare Miasto – widoki wczoraj i dziś (spacer)
Spacer ukazujący zmiany najstarszej części Warszawy – często bardzo subtelne, ale odzwierciedlające sytuację i przemiany społeczne oraz kulturowe, wynikające zarówno z wieloletnich procesów, jak i gwałtownych wydarzeń historycznych. Zastanowimy się, czy i jak niewielki fragment miasta może skupiać w sobie i pokazywać kilkusetletnią historię całego miasta. Co uległo zmianie i dlaczego, a co pozostaje niezmienne? Zastanowimy się nad tym, porównując współczesne widoki starej Warszawy z ich odpowiednikami z różnych okresów. Czy spacerując po niewielkim fragmencie metropolii, można poznać ją całą? Jak czytać miasto od szczegółu do ogółu?
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 7–8
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I. 4, 5, II. 1, 5, III. 2, IV / język polski: I. 3, 5, 7, IV. 1, 2, I. 2. 3
Warszawa w pigułce (lekcja muzealna)
Jakie znaczenie dla Warszawy miał Zygmunt III Waza? Które wydarzenia najsilniej wpłynęły na dzieje i tożsamość miasta? Gdzie znajduje się Wilanów i dlaczego warto odwiedzić Łazienki? W czytelnej, skondensowanej formie poznajemy podstawowe fakty z dziejów Warszawy, jej współczesną topografię i najciekawsze miejsca. Zajęcia stanowią wstęp do dalszego zwiedzania i poznawania stolicy Polski.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 4, 5, II. 1, 5, III. 2 / język polski: I. 3, 5, 7, IV. 1, 2, I. 2. 3
Biblioteka
Terminy: środa–piątek
Godziny: 10:00–14:00
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób (w tym opiekun grupy)
Miejsce spotkania: Rynek Starego Miasta 42
Zgłoszenia przyjmuje: Biblioteka Muzeum Warszawy, m: biblioteka@muzeumwarszawy.pl, t: 22 277 43 84
Czas trwania warsztatów: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 1-3 / obszar społeczny: III. 5, 8, 9 / obszar poznawczy: IV. 2, 3, 10 / edukacja polonistyczna: I. 3. 1-7 szkoła podstawowa klasy 4-8 / edukacja historyczna: II. 1-5 / edukacja polonistyczna: I. 1, 5, II. 1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Pierwsza część każdych warsztatów rozpoczyna się w czytelni. Uczniowie poznają księgozbiór biblioteczny oraz zasady z jego korzystania. Zwiedzają czytelnie, informatorium, magazyny. Zapoznają się ze specyfiką naszej biblioteki oraz tajnikami pracy bibliotekarza. Druga część spotkania w zależności od tematu lekcji oraz wieku uczniów dotyczy Warszawy, historii, legend, zabytków, a także malowideł z czytelni oraz varsavianistycznej literatury.
Freski, kreski, humoreski…
Zajęcia dotyczą malowideł ściennych znajdujących się w bibliotecznej czytelni. Uczniowie poznają historię ich powstania oraz związane z nimi liczne ciekawostki. Uczestnicy lekcji będą mogli wykazać się talentem literackim podczas układania dialogów inspirowanych malowidłami. Nie zabraknie także pracy plastycznej związanej z tematem zajęć. Uzupełnieniem spotkania będzie film stworzony przez ucznia, który zainspirowany postaciami z fresków postanowił nadać im drugie życie…
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 3–6
Literacka przygoda
Podczas warsztatów poznajemy młodzieżową i dziecięcą literaturę varsavianistyczną znajdującą się w bibliotece. Wspólnie czytamy wybrane fragmenty lektury. Bawimy się w ilustratorów i razem tworzymy książkę w bibliotece. Możemy także pokusić się o wykonanie autorskich ex librisów, warszawskich okładek, zakładek lub notesów.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 1–6
O legendach w bibliotece
Podczas warsztatów uczniowie zapoznają się z warszawskimi legendami i mitycznymi postaciami związanymi ze stolicą. Warsztaty mają na celu przybliżyć uczniom legendarne dzieje miasta. Podczas lekcji wykorzystujemy różne metody pracy. Oglądamy slajdy, filmiki, układamy puzzle. Wspólnie opowiadamy, czytamy legendy bądź sami układamy różne wersje opowieści. Uzupełnieniem lekcji są prace plastyczne. Będzie można wykonać np. autorskie zakładki, notesy, kartki bądź kubeczki.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 1–6
Warszawskie abc
Spotkanie przybliżające Warszawę oraz jej historię. Uczniowie dowiedzą się wielu ciekawych rzeczy o dziejach stolicy. Poznają warszawskie zabytki, najważniejsze miejsca w mieście i wydarzenia związane z Warszawą. W trakcie lekcji uczniowie będą oglądać slajdy, odpowiadać na pytania, rozwiązywać testy wyboru i quizy o Warszawie. Podczas zajęć korzystamy z różnych pomocy naukowych: zdjęć, widokówek, slajdów, krótkich filmów o stolicy oraz wybranych publikacji o Warszawie.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 3–8
Biblioteka na życzenie
Jeśli nurtuje Was jakiś „warszawski problem” albo macie własne pomysły na zajęcia, z chęcią spełnimy Wasze życzenia podczas specjalnie przygotowanej, autorskiej lekcji.
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 1–8
Muzeum Warszawskiej Pragi
Terminy spacerów: wtorek–piątek
Terminy lekcji muzealnych: środa–piątek
Godziny: 10:00–14:00
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób (w tym opiekun grupy)
Miejsce spotkania: ul. Targowa 50/52
Zgłoszenia przyjmuje: Muzeum Warszawskiej Pragi, edukacja.muzeumpragi@muzeumwarszawy.pl, t: 22 518 34 08
Sensoryczna podróż w czasie (lekcja muzealna)
W czasie lekcji najmłodsi zwiedzający wcielą się w rolę pierwszych osadników, którzy wyprażali puszczę, by zbudować osadę nazwaną później Pragą. Wspólnie skompletujemy ekwipunek małego osadnika, przyjrzymy się widokom prawobrzeżnej Warszawy i makiecie Pragi z epoki ostatniego króla Polski. Porozmawiamy o tym, co powinno znaleźć się w idealnym mieście. Na koniec rozpoznamy zapachy rozsiewane przez produkty znajdujące się w sklepie kolonialnym, który mieścił się niegdyś na terenie dzisiejszego muzeum.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4-7 / obszar emocjonalny: II. 4, 5 / obszar społeczny: III. 1, 2, 5, 6, 8, 9 / obszar poznawczy: IV. 1-3, 5, 7, 9, 11, 19
Praskie zawody (lekcja muzealna)
Szklarz, introligator, modystka, szewc, krawiec – to zawody ginące, ale jeszcze dziś wykonywane na Pradze. Wspólnie przyjrzymy się przedmiotom wykonanym przez rzemieślników i narzędziom, którymi posługują się w swoich pracowniach. Postaramy się odgadnąć, jaki przedmiot najlepiej pasuje do danego zawodu. Na koniec stworzymy szyldy dla wybranych pracowni.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4-7 / obszar emocjonalny: II. 4, 5 / obszar społeczny: III. 1, 2, 5, 6, 8, 9 / obszar poznawczy: IV. 1-3, 5, 7, 9, 11, 19
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Sensoryczna podróż w czasie (lekcja muzealna)
W czasie lekcji najmłodsi zwiedzający wcielą się w rolę pierwszych osadników, którzy wyprażali puszczę, by zbudować osadę nazwaną później Pragą. Wspólnie skompletujemy ekwipunek małego osadnika, przyjrzymy się widokom prawobrzeżnej Warszawy i makiecie Pragi z epoki ostatniego króla Polski. Porozmawiamy o tym, co powinno znaleźć się w idealnym mieście. Na koniec rozpoznamy zapachy rozsiewane przez produkty znajdujące się w sklepie kolonialnym, który mieścił się niegdyś na terenie dzisiejszego muzeum.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszar fizyczny: I. 1, 2, 5 / obszar społeczny: III. 1, 2, 7, 9 / edukacja matematyczna: II. 6 / edukacja przyrodnicza: VI. 2-4
PRAGRA (gra miejska)
Zapraszamy na wędrówkę ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami i kostkami. Podzieleni na trzy grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych. Zaśpiewamy piosenkę z repertuaru typowej praskiej kapeli.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I. 1-5, II. 1-5, III. 1-3
Praskie zawody (zajęcia edukacyjne)
Szklarz, introligator, modystka, szewc, krawiec – to zawody ginące, ale jeszcze dziś wykonywane na Pradze. Wspólnie przyjrzymy się przedmiotom wykonanym przez rzemieślników i narzędziom, którymi posługują się w swoich pracowniach. Postaramy się odgadnąć, jaki przedmiot najlepiej pasuje do danego zawodu. Na koniec stworzymy szyldy dla wybranych pracowni.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 1. 7, III. 2. 5, 6 / edukacja techniczna: VI. 1. 1, VI. 2. 2
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Od osady do miasteczka (lekcja muzealna)
Praga nie zawsze była dzielnicą Warszawy. Podczas zajęć poznamy historię tej części miasta, począwszy od średniowiecznej osady, poprzez nowożytne miasteczko, aż do momentu wejścia w granice Warszawy. Na przykładzie Pragi dowiemy się, czym była lokacja miasta na prawie magdeburskim i jakie prawa przysługiwały mieszczanom. Spróbujemy swoich sił w analizie źródeł historycznych takich jak herb Pragi Biskupiej, treść przywileju lokacyjnego i plany miasta.
Grupa docelowa: SP, klasy 4–6
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1, 2, 4, II. 2, 4, 5, I.1.2, II. 3, III. 3, 4
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praga wielu kultur (lekcja muzealna)
Wielokulturowe tradycje Pragi sięgają XIX wieku, kiedy obok katolików zamieszkiwali tutaj wyznawcy judaizmu i prawosławia. W czasie zajęć poznamy lokalizację najważniejszych praskich świątyń i bożnic. Dowiemy się, do czego służą jad, kipa i czotki. Na koniec odwiedzimy zabytkowe modlitewnie żydowskie, które są częścią Muzeum Warszawskiej Pragi.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
język polski: II. 3, 4, III. 4, IV. 1, 2 / wiedza o społeczeństwie: I, III. 1, 3, IV. 1, 2, I. 3, V. 1
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
PRAGRA (gra miejska)
Zapraszamy na wędrówkę ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami i kostkami. Podzieleni na trzy grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych. Zaśpiewamy piosenkę z repertuaru typowej praskiej kapeli.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I.1; 1.2-5, II. 1, 2, 4, 5, III. 1-3
Wielokulturowy tygiel (lekcja spacerowa)
Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości. W czasie spaceru zobaczymy miejsca kultu trzech religii: katolicyzmu, prawosławia i judaizmu. Poznamy historie społeczności takich jak: Żydzi, Romowie, Gruzini i Koreańczycy.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 4 / historia: I. 1, III. 3
szkoła podstawowa klasy 5-6 / historia: VII, X.1, XXXIV, XXXVI, XLI, XLII.3
Cała Praga w trzech budynkach (oprowadzanie po wystawie)
W czasie zwiedzania poznamy historię warszawskiej Pragi na tle historii Warszawy i Polski. Analizować będziemy fotografie, obrazy i mapy. Przyjrzymy się obiektom wytworzonym w praskich fabrykach i warsztatach rzemieślniczych. Posłuchamy wspomnień prażan i prażanek z Archiwum Historii Mówionej. Punktem kulminacyjnym będzie zwiedzanie dawnych żydowskich modlitewni, które stanie się inspiracją do dyskusji o rewitalizacji wielokulturowego dziedzictwa dzielnicy.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1-5, IV. 1, 2, 3, XI. 12, XII. 4, XVIII. 1, XX. 3, XXIV. 5, XIV.,5, XVIII. 4, XX. 1, 2,XXX, XXXVI. 13, XXXIX. 2, 3, XLI / język polski: I. 1. 9, 10, I. 2. 3, II. 1. 2, II. 2. 2, II. 3. 1
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Wielokulturowy tygiel (lekcja muzealna/lekcja spacerowa)
Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości. W trakcie lekcji poznamy Pragę polską, żydowską i rosyjską. Szczególną uwagę poświęcimy Wietnamczykom, którzy na początku lat 90. XX wieku stali się najlepiej zorganizowaną grupą imigrantów na Pradze. Odwiedzimy zabytkowe modlitewnie żydowskie, zobaczymy instalację artystyczną na temat Jarmarku Europa i wspólnie porozmawiamy o zjawiskach imigracji i integracji.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: VII, X. 1, XXXIV, XXXVI, XLI, XLII. 3
Cała Praga w trzech budynkach (oprowadzanie po wystawie)
W czasie zwiedzania poznamy historię warszawskiej Pragi na tle historii Warszawy i Polski. Analizować będziemy fotografie, obrazy i mapy. Przyjrzymy się obiektom wytworzonym w praskich fabrykach i warsztatach rzemieślniczych. Posłuchamy wspomnień prażan i prażanek z Archiwum Historii Mówionej. Punktem kulminacyjnym będzie zwiedzanie dawnych żydowskich modlitewni, które stanie się inspiracją do dyskusji o rewitalizacji wielokulturowego dziedzictwa dzielnicy.
Grupa wiekowa: SP, klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
język polski: III. 2. 11, II. 2. 2 / historia: I.1, 1. 2-4; XIX. 4, XXIV. 4, XXVII, XXXIX. 1, 2; LIII, LV7
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Praga da się lubić (lekcja muzealna)
Czy Praga jest najbardziej szemraną, czyli podejrzaną dzielnicą Warszawy? Przyjrzymy się stereotypom na temat Pragi, odwołując się do różnych tekstów kultury. Szczególną uwagę poświęcimy Pradze w twórczości Stefana „Wiecha” Wiecheckiego. Zajęcia zawierają elementy edukacji antydyskryminacyjnej.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: LV. 1, 2, LVII. 1, LIX. 1, 4, XLIII. 4 / wiedza o społeczeństwie: II. 1-3, III. 5, 6, IV. 1,2, I.8, I.9, IV.6 / język polski: II. 2, II. 3, I. 6, 7, I. 1, VII. 5, VIII. 5, IX. 1, 5
Praga w popkulturze (zajęcia edukacyjne)
Podczas zajęć poznamy opisy prawobrzeżnych dzielnic we fragmentach współczesnej literatury i obejrzymy fragmenty kultowych filmów realizowanych na Pradze. Dowiemy się, które plenery Warszawy, a zwłaszcza Starej i Nowej Pragi inspirują reżyserów, artystów sztuk wizualnych oraz muzyków. Pomoże nam w tym Videoteka, czyli fragment wystawy stałej Muzeum Warszawskiej Pragi pokazujący współczesne teledyski do utworu „Nie masz cwaniaka nad Warszawiaka”.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
język polski: I. 8, I. 9, I. 4, I. 1. 11 / plastyka: I. 2, I. 4, IV. 3
Wielokulturowy tygiel (lekcja muzealna)
Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości.
W trakcie lekcji poznamy Pragę polską, żydowską i rosyjską. Szczególną uwagę poświęcimy Wietnamczykom, którzy na początku lat 90. XX wieku stali się najlepiej zorganizowaną grupą imigrantów na Pradze. Odwiedzimy zabytkowe modlitewnie żydowskie, zobaczymy instalację artystyczną na temat Jarmarku Europa i wspólnie porozmawiamy o zjawiskach imigracji i integracji.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: XXXIX. 1, XXXIX. 5, 6, XLI. 5, XLIII. 1, XLIII. 4, XLIV. 1, 2, XLIX. 1, 4, LI. 1-5, LII. 4, LIV. 1, LIV. 2, LIX. 1, 4
Lekcje towarzyszące wystawie „Warszawiacy” Mikołaja Grynberga są BEZPŁATNE.
Maksymalna liczba uczestników w Muzeum: 15
Zajęcia mogą być przeprowadzone online.
Maksymalna liczba uczestników online: 25
Więcej informacji oraz rezerwacje przyjmuje Anna Wigura, anna.wigura@muzeumwarszawy.pl, 22 518 34 09
Zawodowo o Pradze
Prezentowane w Muzeum Warszawskiej Pragi fotografie Mikołaja Grynberga z cyklu „Zawodowcy” zostaną wykorzystane do rozmowy na temat różnych zawodów i miejsc pracy. Spróbujemy odnaleźć na zdjęciach takie osoby jak: fryzjer, szklarz czy jubiler, następnie przyjrzymy się ich pracowniom i zastanowimy się jakich narzędzi i przedmiotów używają tytułowi zawodowcy.
W oglądanych zdjęciach znajdziemy podobieństwa i różnice, na koniec stworzymy własny obraz wybranego fachowca, inspirowany prezentowanymi kadrami. Czy będzie to ktoś, kim dany uczestnik będzie chciał zostać w przyszłości? Jeśli lekcja będzie musiała odbyć się online, zadaniem uczestników może być wykonanie zdjęcia z wykorzystaniem przedmiotów, które mogą kojarzyć się z wybraną profesją.
Grupa wiekowa: klasy III-VI szkoła podstawowa
Czas trwania: 60 min
Podstawa programowa: szkoła podstawowa IV-VIII Edukacja regionalna: I.2.
Język polski cele kształcenia: cele kształcenia I.7., III.2.
Język polski klasy IV-VI: I.2.8, I.2.11
O Pradze po ludzku
Praga to nie tylko historie ukryte w kamienicach i podwórkach. To także ludzie i ich relacje. Ważną grupą są tu rzemieślnicy, których unikatowe fachy stanowią niematerialne dziedzictwo dzielnicy, a miejsca, w których pracują, coraz chętniej zaznaczane są na mapach praskich atrakcji.
Cykl zdjęć „Zawodowcy” Mikołaja Grynberga wzbogaca kolekcję i materiał edukacyjny Muzeum Warszawskiej Pragi o przedstawienia pracowni, których losy okazały się bardzo różne – część po prostu przetrwała, część rozwinęła działalność, ale niektórych już nie ma. Przygotowane zajęcia będą dla uczestników okazją do przyjrzenia się procesom, które sprzyjają rozwojowi rzemiosła lub są dla niego poważnym zagrożeniem. Podjęta próba krytycznej analizy, stanie się okazją do refleksji nie tylko nad dzisiejszą Pragą, ale współczesnym miastem w ogóle.
Grupa wiekowa: klasy VII -VIII szkoła podstawowa, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 60 min
Podstawa programowa: szkoła podstawowa IV-VIII
Edukacja regionalna: I.2.
Język polski cele kształcenia: I.7., III.2.
Język polski klasy IV-VI: I.2.8, I.2.11, klasy VII-VIII: I.2.3,
Wiedza o społeczeństwie – cele kształcenia: III.1, III.5, III.8, wymagania szczegółowe: VI.6
Kolory emocji
Czego możemy dowiedzieć się z jednego zdjęcia? Fotografie Mikołaja Grynberga z cyklu „Czas pokaże” staną się pretekstem do rozmów na temat przeżyć i emocji przedstawionych postaci.
Odwołując się do wykorzystywanych w codziennej komunikacji emotikonek, młodsi uczestnicy spróbują stworzyć odpowiedni znak, którym można określić nastrój panujący na danym zdjęciu. Starsi będą mogli skonfrontować własne wizje przyszłości z wypowiedziami sportretowanych osób. Czy znajdą wśród nich takie, które są im bliskie?
Na koniec zastanowimy się, jakie kolory mogłyby oddać ładunek emocjonalny wybranych zdjęć, które u Grynberga zawsze są czarnobiałe. Zadanie pokaże czy uczestnicy będą zgodni w swoich interpretacjach.
Grupa wiekowa: klasy III-VIII szkoła podstawowa
Czas trwania: 60 min
Podstawa programowa: szkoła podstawowa I-III
Cele kształcenia, wymagania ogólne: II.1, II.2, II.3, IV.I, IV.6, IV.11,
Edukacja plastyczna: V.1.1.C, V.1.1.D, V.2.1.
szkoła podstawowa IV-VIII
Edukacja regionalna: I.2.
Język polski cele kształcenia: cele kształcenia I.7., III.2.; klasy IV-VI: I.2.8, I.2.11; klasy VII-VIII: I.2.3,
Plastyka: I.1, I.3., I.6., II.6.
Muzeum Woli
Terminy spacerów: wtorek–piątek
Terminy lekcji muzealnych: środa–piątek Godziny: 10:00 – 14:00
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób (w tym opiekun grupy)
Miejsce spotkania: ul. Srebrna 12
Zgłoszenia przyjmuje: Katarzyna Żukowska, m: katarzyna.zukowska@muzeumwarszawy.pl, t: 22 277 44 69
Dzień z życia młodego warszawiaka (lekcja muzealna)
Podczas lekcji spróbujemy wyobrazić sobie, jak wyglądała codzienność dzieci w Warszawie minionych czasów. Czy wszystkie dzieci chodziły do szkoły? Jak wyglądały ich domy, pokoje, zabawki? Kto się opiekował dziećmi? Co z wakacjami? Zastanowimy się, co to jest mikrohistoria i dlaczego warto ją poznawać. Podczas lekcji zaplanowane są różne ćwiczenia plastyczne i zabawy.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Pani Wolska opowiada (lekcja muzealna)
Poznajcie historię warszawskiej dzielnicy Wola, sprawdźcie, co jest w niej wyjątkowego. W trakcie lekcji odwiedzimy Gabinet Wolski, gdzie zobaczymy tajemnicze czarne sfinksy, które spoczywają obok radia z zakładów Kasprzaka, spojrzymy w oczy sympatycznemu Krystianowi Ulrichowi. W nowej pracowni edukacyjnej obejrzymy animację przedstawiającą Wolę międzywojenną. Wykorzystamy tę przestrzeń plastycznie i dźwiękowo.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Miejska dżungla (lekcja muzealna)
Przyjrzymy się Woli oczami urbanisty. Zastanowimy się, jak nam się żyje w mieście, jaki wpływ mają na nas budynki, ulice i inne przestrzenie. Wykonamy ćwiczenia, które pomogą nam przeanalizować otoczenie, wyrazić swoją opinię na jego temat, nastawić się na obserwację zachodzących zmian.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Wolski palimpsest – lekcja towarzysząca wystawie „Przemiany w architekturze na Woli po 1989 roku”
Zaczniemy od współczesnych obrazów Woli i cofniemy się do nieistniejących już krajobrazów sprzed kilkudziesięciu lat. Spróbujemy zdrapać warstwy wolskiego palimpsestu. Poszukamy w krajobrazie fragmentów postindustrialnych, prześledzimy losy obiektów zabytkowych na terenie dzielnicy, zastanowimy się nad jej dawnym i współczesnym charakterem. Lekcja realizowana będzie w przestrzeniach wystawy czasowej, Gabinetu Wolskiego i sali edukacyjnej Muzeum Woli.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Szczęście w mieście (lekcja muzealna)
Włączamy „wyobraźnię urbanistyczną”. Jak miasto wpływa na nasze samopoczucie i życie? Przyglądamy się miastu przez pryzmat relacji międzyludzkich. Zadajemy pytanie o przyszłość miast, a szczególnie Warszawy, Woli.
Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Muzeum Drukarstwa
Terminy: wtorek–piątek
Godziny: do uzgodnienia
Maksymalna liczba uczestników: 10 osób (w tym opiekun grupy)
Miejsce spotkania: ul. Ząbkowska 23/25
Zgłoszenia przyjmuje: Muzeum Drukarstwa, m: muzeum.drukarstwa@muzeumwarszawy.pl, t: 22 620 60 42
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
Drewniane, ołowiane – litery zaczarowane (lekcja warsztatowa)
Zajęcia warsztatowe w ramach których poznamy postać Jana Gutenberga oraz dowiemy się, co to jest wierszownik, kaszta oraz jak zbudowana jest czcionka. Kim był zecer i na czym polegała jego praca? W części warsztatowej z drewnianych czcionek tzw. drewniaków ułożymy wcześniej przygotowane słowa. Na koniec własnoręcznie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie drukarskiej.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: przedszkole / obszar społeczny: III. 6-8 / obszar poznawczy: IV. 4, 8, 10, 11
szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, I. 2 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
Legendy warszawskie dłutkiem opowiedziane (lekcja warsztatowa)
W czasie zajęć wysłuchamy jednej z warszawskich legend, a następnie będziemy współuczestniczyć w pracy artysty grafika, który wykona linoryt ilustrujący opowiadaną historię. Dowiemy się, co to jest i na czym polega technika druku wypukłego. Na pamiątkę każdy otrzyma samodzielnie wytłoczoną odbitkę linorytu.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
przedszkole / obszar społeczny: III. 6-8 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, I. 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, I. 2 / edukacja plastyczna V. 1-3
Ksiąg zdobienie (lekcja warsztatowa)
Zajęcia poświęcone książce rękopiśmiennej w średniowiecznej Europe. W jaki sposób i gdzie przepisywali księgi kopiści? Na czym polegało zdobienie księgi rękopiśmiennej?
Zajęcia rozpoczną się od dyskusji połączonej z prezentacją ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w średniowieczu, charakteru pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora. Obejrzymy faksimile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter. Na koniec zaprojektujemy i narysujemy lub namalujemy: inicjał (młodsze grupy) lub inicjał i bordiurę na otrzymanym poddruku (starsze grupy).
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
przedszkole / obszar społeczny: III. 6-8 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
Jak powstaje książka (lekcja warsztatowa)
Podczas zajęć poznamy historię materiałów piśmiennych, druku i książki. Dostaniemy do ręki pierwsze materiały pisarskie – model tabliczki glinianej i woskowej. Dowiemy się, jak powstawał i wyglądał zwój papirusowy, z czego wytwarzano pergamin. Poznamy postać Jana Gutenberga – twórcy ruchomej, metalowej czcionki.
Na koniec własnoręcznie na zabytkowej prasie drukarskiej wytłoczymy druk okolicznościowy lub wykonamy małą ozdobioną linorytem książeczkę.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, III. 1, III .2 / język polski: I. 1, I. 5, II. 1 / historia: II. 1-5
Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne, ilustracja dla dzieci (lekcja warsztatowa)
Zajęcia warsztatowe poprzedza dyskusja o rodzajach technik graficznych. W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się wybranymi książkami z klasyki literatury dla dzieci, ilustrowanymi przez wybitnych grafików. Omówimy ilustracje pod względem techniki wykonania, przekazu graficznego, nastroju ilustracji w stosunku do treści książeczki.
Poznamy technikę grafiki artystycznej – linoryt – i własnoręcznie wykonamy ilustrację z wyobraźni lub inspirowaną oglądanymi ilustracjami. Obrazek własnoręcznie wytłoczymy na zabytkowej prasie drukarskiej.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / technika: III. V / język polski: I. 1, 5, II. 1
Ksiąg zdobienie (lekcja warsztatowa)
Zajęcia poświęcone książce rękopiśmiennej w średniowiecznej Europe. W jaki sposób i gdzie przepisywali księgi kopiści? Na czym polegało zdobienie księgi rękopiśmiennej?
Zajęcia rozpoczną się od dyskusji połączonej z prezentacją ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w średniowieczu, charakteru pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora. Obejrzymy faksimile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter. Na koniec zaprojektujemy i narysujemy lub namalujemy: inicjał (młodsze grupy) lub inicjał i bordiurę na otrzymanym poddruku (starsze grupy).
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 2, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2, 4 / edukacja społeczna: III. 2, 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, II.4 / język polski: I. 1, 5, II. 1 / historia: II. 1-5
Dawniej skryba, dziś – kaligraf (lekcja warsztatowa)
W ramach zajęć warsztatowych poznamy postać skryby, kaligrafa oraz ich stanowiska pracy, a także narzędzia kaligraficzne – od tych najdawniejszych (trzcinka, pióro gęsie) po współczesne. Dowiemy się, jak zmieniały się w czasie kształty liter i z czego to wynikało.
W części warsztatowej poznamy podstawy jednego z krojów pisma kaligraficznego i sami będziemy pisać wybranym narzędziem. Zajęcia stanowią wprowadzenie w umiejętność ładnego ręcznego pisania.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 2, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2, 4 / edukacja społeczna: III. 2. 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3
szkoła podstawowa klasa 4 / plastyka: I. 1, II. 4 / język polski: I. 1, 5, II. 1 / historia: II. 1-5
Czar czcionki w Oficynie Drukarskiej (lekcja warsztatowa)
Podczas zajęć poznamy historię pisma oraz książki ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Dowiemy się o ewolucji materiałów i technik piśmienniczych, obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin.
Poznamy charakterystyczne elementy dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobione inicjały. Korzystając z zasobów oficyny drukarskiej Muzeum (prasa drukarska, regały z czcionkami), doświadczymy warunków pracy dawnych drukarzy i zecerów. Na zakończenie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie drukarskiej.
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / język polski: I. 4, 7
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3
Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne (lekcja warsztatowa)
Podczas zajęć poznamy proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Poznamy różne rodzaje materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz nauczymy się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć pod okiem specjalistów własnoręcznie wykonamy linoryt, a później zrobimy odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, 5, 6; II. 4, 6; III. 2, 7 / technika: III. V / język polski: I. 1, 5, II. 1
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3
Ksiąg zdobienie (lekcja warsztatowa)
Zajęcia poświęcone książce rękopiśmiennej w średniowiecznej Europe. W jaki sposób i gdzie przepisywali księgi kopiści? Na czym polegało zdobienie księgi rękopiśmiennej? Zajęcia rozpoczną się od dyskusji połączonej z prezentacją ukazującą piękno zdobnictwa książkowego w średniowieczu, charakteru pracy kopisty, rubrykatora i iluminatora.
Obejrzymy faksimile kart rękopisów oraz szablony współczesnych krojów liter. Na koniec zaprojektujemy i narysujemy lub namalujemy: inicjał (młodsze grupy) lub inicjał i bordiurę na otrzymanym poddruku (starsze grupy).
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, II. 4 / język polski: I.1, I.5, II.1 / historia: II. 1-5
liceum, technikum / język polski: I. 2, I. 2. 2 / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3
Dawniej skryba, dziś – kaligraf (lekcja warsztatowa)
W ramach zajęć warsztatowych poznamy postać skryby, kaligrafa oraz ich stanowiska pracy, a także narzędzia kaligraficzne – od tych najdawniejszych (trzcinka, pióro gęsie) po współczesne.
Dowiemy się jak zmieniały się w czasie kształty liter i z czego to wynikało. W części warsztatowej poznamy podstawy jednego z krojów pisma kaligraficznego i sami będziemy pisać wybranym narzędziem. Zajęcia stanowią wprowadzenie w umiejętność ładnego ręcznego pisania.
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I.1, II.4 / język polski: I. 1, 5, II.1 / historia: II. 1-5
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 7, V. 3
Muzeum – Miejsce Pamięci Palmiry
Terminy: czwartek–piątek
Godziny: 10:00–15:00 (godziny do uzgodnienia)
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób (w tym opiekun grupy) – lekcja w muzeum, 25 osób – spacer
Miejsce spotkania: Muzeum – Miejsce Pamięci Palmiry, 05-152 Czosnów, powiat nowodworski
Zgłoszenia przyjmuje: Muzeum, m: palmiry@muzeumwarszawy.pl, t: 22 720 81 14
Na pomoc walczącej stolicy – Palmiry we wrześniu 1939 r. (lekcja muzealna)
Celem lekcji jest przybliżenie wydarzeń rozgrywających się w Palmirach, Puszczy Kampinoskiej i najbliższej okolicy Muzeum we wrześniu 1939 r. Omówimy takie wydarzenia jak obrona Składnicy Amunicji w Palmirach, potyczki pancerne pod Pociechą i Truskawiem, szarża ułańska pod Wólką Węglową i ostatni akord bitwy nad Bzurą, czyli bitwa pod Łomiankami. W lekcji ważną rolę odgrywają materiały filmowe i fotograficzne, prezentacja artefaktów z epoki oraz spacer ścieżką edukacyjną.
Czas trwania: 50 min
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 4-8 / historia: I. 1, 4, 5, II. 1-5, III. 2
liceum, technikum / historia: I. 1-2, II. 1-4, III. 1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Konspiracja i powstanie 1944 w Puszczy Kampinoskiej – Niepodległa Rzeczpospolita Kampinoska (lekcja muzealna)
Uczestnicy lekcji muzealnej zapoznają się z historią partyzantki działającej na terenie Puszczy Kampinoskiej. Szczegółowo omówione zostaną zagadnienia takie jak: Polskie Państwo Podziemne; konspiracja na terenie puszczy – struktury, szkolenie, akcje bojowe; plan „Burza”, Niepodległa Rzeczpospolita Kampinoska; wycofanie oddziałów partyzanckich z Puszczy i klęska pod Jaktorowem. Uczniowie poznają historię rajdu por. Adolfa Pilcha i jego żołnierzy, którzy to w przeddzień powstania przybyli do Kampinosu z terenów Wileńszczyzny i w znaczący sposób zasilili stacjonujące tu oddziały. Lekcję wzbogacą relacje świadków udokumentowane w filmie Rzeczpospolita Kampinoska.
Czas trwania: 60 min
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 4-8 / historia: I. 1, 4, 5, II. 1-5, III. 2
liceum, technikum / historia: I. 1-2, II. 1-4, III. 1
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu
Wokół Palmir – ścieżka edukacyjna (spacer)
Lekcja realizowana jest na ścieżce edukacyjnej prowadzącej wokół Muzeum – Miejsca Pamięci Palmiry w malowniczym Lesie Palmirskim na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego. Uczniowie zapoznają się ze zróżnicowanym krajobrazem przyrodniczym, na który składają się las sosnowy, wydmy, endemiczne brzozy czarne, bagno, zniszczenia dokonane przez trąbę powietrzną.
Jednocześnie poznają także wybrane fragmenty historii miejsca, tj. pozostałości po przedwojennej Składnicy Amunicji, zwycięską potyczkę we wrześniu 1939 r. z niemieckimi czołgami i wreszcie zbrodnię dokonaną przez Niemców w czasie okupacji. Elementem niezmiernie ważnym jest budowanie postawy szacunku zarówno wobec przyrody, jak i historii.
Czas trwania: 60 min
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 4-8 / historia: I. 1, 4, 5, II. 1-5, III. 2
liceum, technikum / historia: I. 1-2, II. 1-4, III. 1
Sprawdź również:
Wirtualne lekcje muzealne