fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

11.09.2020 / Aktualności, Działalność edukacyjna

Oferta lekcji muzealnych 2020/2021

Oferta lekcji muzealnych  2020/2021

Zapraszamy do uczestnictwa w lekcjach muzealnych u nas, w muzeum, lub u Was, w szkole. Dbamy o to, aby nasze zajęcia łączyły wiedzę z działaniem, aby były angażujące i inspirujące.

Z pasją przedstawiamy Warszawę, jej historię, ludzi z nią związanych, legendy przekazywane kolejnym pokoleniom. Staramy się pokazywać Warszawę jako jeden organizm miejski, jak również poprzez poszczególne jej dzielnice – Pragę i Wolę. To fascynująca podróż przez kulturę, historię, życie codzienne i sztukę stolicy Polski.

Podstawa programowa

 

 U NAS

Zapraszamy na spacery, podczas których pokażemy Wam miasto żywe, gdzie współczesność przeplata się z przeszłością. Wśród naszych propozycji z pewnością znajdziecie interesujący Was temat.

Informacje praktyczne:
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
Koszt: 130 zł
Rezerwacje: Przy ofercie każdego oddziału podany jest adres, na który należy kierować zgłoszenia.
Prosimy o zawarcie w wiadomości następujących informacji:
– preferowana data zajęć,
– preferowana godzina,
– temat warsztatów (wybrany z naszej oferty lekcji),
– nazwa i adres szkoły,
– klasa i wiek dzieci,
– liczba uczniów i opiekunów,
– kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e- mailowy).
Więcej informacji: Wojciech Biliński, m: wojciech.bilinski@muzeumwarszawy.pl, t: +48 665 645 603

 


Muzeum Warszawy

Terminy: wtorek–piątek
Godziny: 10:00–14:00
Maksymalna liczba uczestników: do 15 osób 
Miejsce spotkania: Rynek Starego Miasta 42
Zgłoszenia przyjmuje: Dział Edukacji, m: edukacja@muzeumwarszawy.pl, t: +48 665 645 603

Warszawa legendarna (spacer)

Poszukajmy tropów legend warszawskich! Odkryjemy, jak w Warszawie przenikają się światy realny i fantastyczny, a pozornie zwyczajne obiekty i okolice stają się elementami magicznych historii.
Opowieść wzbogacona jest ciekawostkami, a dzięki różnorodnym aktywnościom spojrzymy na znane motywy w nowym świetle.


Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
obszar emocjonalny: II. 1, 6, 9 / obszar społeczny: III. 6-9 / obszar poznawczy: IV. 1-3, 8, 9
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
W formie spaceru zajęcia dostępne sezonowo: od kwietnia do października

Warszawa legendarna (spacer)

Poszukajmy tropów legend warszawskich! Odkryjemy, jak w Warszawie przenikają się światy realny i fantastyczny, a pozornie zwyczajne obiekty i okolice stają się elementami magicznych historii.
Opowieść wzbogacona jest ciekawostkami, a dzięki różnorodnym aktywnościom spojrzymy na znane motywy w nowym świetle.


Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4 / obszar emocjonalny: II. 1, 2, 6 / obszar społeczny: III. 1, 2, 6, 7 / obszar
poznawczy: IV. 1, 8, 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1,2 / edukacja plastyczna: V. 1-3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu
W formie spaceru zajęcia dostępne sezonowo: od kwietnia do października


Architektoniczne opowieści (lekcja spacerowa)

Podczas spaceru przyjrzymy się staromiejskim kamienicom i okolicznym budowlom. Obserwując ich charakterystyczne elementy, zastanowimy się, w jakim celu powstały i do czego lub komu służyły.
Dlaczego okna są różnej wielkości? Czy zawsze widać dach? Odgadnięcie funkcji różnych detali architektonicznych pomoże odkryć realia życia dawnych warszawiaków i zaświadczy o pomysłowości budowniczych dawnych miast.


Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4 / obszar poznawczy: IV. 1, 8 10, 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1, 3
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu

Potwory i upiory (spacer)

Na tych zajęciach nie rozmawiamy o walecznych syrenkach, dobrodusznych szewczykach i zaczarowanych książętach. Naszymi bohaterami są duchy, potwory, a nawet diabły! Ruszymy śladem mrocznych i tajemniczych opowieści. Sprawdzimy, gdzie dziś straszy i jak można się obronić przed upiorami z warszawskich legend.


Czas trwania: 75 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1, 3 / język polski: I. 4, 7/ III. 4 / plastyka: III. 1 / geografia: III. 5, 7


Przygoda kupca w Warszawie (gra miejska)

Jak żyło się dawniej na Starym Mieście? Podczas spotkania uczestnicy prześledzą trasę XVII-wiecznego kupca przybywającego do Warszawy. Dowiedzą się, jak wtedy wyglądało miasto, kto w nim mieszkał i czym zajmowali się mieszkańcy. Wszystkie odpowiedzi uczestnicy znajdą sami, obserwując zabudowę i dekoracje warszawskiej Starówki.


Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1, 4, 5, II. 3, III. 2 / język polski: III. 2, 4 / plastyka: III. 1 / wiedza o społeczeństwie: III. 1, IV.3 / geografia: II. 3, 8, 9, III. 5
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby ze spektrum autyzmu

Stare Miasto – widoki wczoraj i dziś (spacer)

Spacer ukazujący zmiany najstarszej części Warszawy – często bardzo subtelne, ale odzwierciedlające sytuację i przemiany społeczne oraz kulturowe, wynikające zarówno z wieloletnich procesów, jak i gwałtownych wydarzeń historycznych. Zastanowimy się, czy i jak niewielki fragment miasta może skupiać w sobie i pokazywać kilkusetletnią historię całego miasta. Co uległo zmianie i dlaczego, a co pozostaje niezmienne? Zastanowimy się nad tym, porównując współczesne widoki starej Warszawy z ich odpowiednikami z różnych okresów. Czy spacerując po niewielkim fragmencie metropolii, można poznać ją całą? Jak czytać miasto od szczegółu do ogółu?


Grupa wiekowa: szkoła podstawowa, klasy 7–8
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I. 4, 5, II. 1, 5, III. 2, IV / język polski: I. 3, 5, 7, IV. 1, 2, I. 2. 3

 

Muzeum Warszawskiej Pragi

Terminy: wtorek–piątek
Godziny: 10:00–14:00
Maksymalna liczba uczestników: 15
Miejsce spotkania: ul. Targowa 50/52
Zgłoszenia przyjmuje: Muzeum Warszawskiej Pragi, edukacja.muzeumpragi@muzeumwarszawy.pl, t: 22 518 34 08

PRAGRA (gra miejska)

Zapraszamy na wędrówkę ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami i kostkami. Podzieleni na trzy grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych. Zaśpiewamy piosenkę z repertuaru typowej praskiej kapeli.


Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I. 1-5, II. 1-5, III. 1-3

PRAGRA (gra miejska)

Zapraszamy na wędrówkę ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami i kostkami. Podzieleni na trzy grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych. Zaśpiewamy piosenkę z repertuaru typowej praskiej kapeli.


Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I.1; 1.2-5, II. 1, 2, 4, 5, III. 1-3


Wielokulturowy tygiel (lekcja spacerowa)

Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości. W czasie spaceru zobaczymy miejsca kultu trzech religii: katolicyzmu, prawosławia i judaizmu. Poznamy historie społeczności takich jak: Żydzi, Romowie, Gruzini i Koreańczycy.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 4 / historia: I. 1, III. 3
szkoła podstawowa klasy 5-6 / historia: VII, X.1, XXXIV, XXXVI, XLI, XLII.3

Wielokulturowy tygiel (lekcja spacerowa)

Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości. W trakcie lekcji poznamy Pragę polską, żydowską i rosyjską. Szczególną uwagę poświęcimy Wietnamczykom, którzy na początku lat 90. XX wieku stali się najlepiej zorganizowaną grupą imigrantów na Pradze. Odwiedzimy zabytkowe modlitewnie żydowskie, zobaczymy instalację artystyczną na temat Jarmarku Europa i wspólnie porozmawiamy o zjawiskach imigracji i integracji.


Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: VII, X. 1, XXXIV, XXXVI, XLI, XLII. 3

 

Muzeum – Miejsce Pamięci Palmiry

Terminy: wtorek–piątek
Godziny: 10:00–15:00 (godziny do uzgodnienia)
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób
Miejsce spotkania: Muzeum – Miejsce Pamięci Palmiry, 05-152 Czosnów, powiat nowodworski
Zgłoszenia przyjmuje: Muzeum, m: palmiry@muzeumwarszawy.pl, t: 22 720 81 14

Wokół Palmir – ścieżka edukacyjna (spacer)

Lekcja realizowana jest na ścieżce edukacyjnej prowadzącej wokół Muzeum – Miejsca Pamięci Palmiry w malowniczym Lesie Palmirskim na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego. Uczniowie zapoznają się ze zróżnicowanym krajobrazem przyrodniczym, na który składają się las sosnowy, wydmy, endemiczne brzozy czarne, bagno, zniszczenia dokonane przez trąbę powietrzną.
Jednocześnie poznają także wybrane fragmenty historii miejsca, tj. pozostałości po przedwojennej Składnicy Amunicji, zwycięską potyczkę we wrześniu 1939 r. z niemieckimi czołgami i wreszcie zbrodnię dokonaną przez Niemców w czasie okupacji. Elementem niezmiernie ważnym jest budowanie postawy szacunku zarówno wobec przyrody, jak i historii.


Czas trwania: 60 min
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasy 4-8 / historia: I. 1, 4, 5, II. 1-5, III. 2
liceum, technikum / historia: I. 1-2, II. 1-4, III. 1

 

U Was

Jesteśmy także otwarci na wizytę u Was. Jeśli tak będziecie czuć się bezpieczniej, to my z przyjemnością Was odwiedzimy i poprowadzimy zajęcia lub warsztaty, podczas których poznacie lepiej Warszawę. 

 

Informacje praktyczne:
Terminy: poniedziałek–piątek
Miejsce: w wyznaczonej przez zamawiającego placówce lub jej okolicy.
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób – jedna klasa
Zapisy przyjmuje: Katarzyna Żukowska,  katarzyna.zukowska@muzeumwarszawy.pl, tel. 22 277 44 69
Koszt: 130 zł 


Moja Wola (lekcja spacerowa w bezpośrednim otoczeniu szkoły w dzielnicy Woli – oryginalny scenariusz dla każdej wolskiej szkoły)

Zbadajmy razem okolicę Waszej szkoły. Porozmawiajmy o lokalnej historii, poszukajmy śladów dawnych wydarzeń, w razie możliwości sięgniemy do wspomnień mieszkańców i archiwalnych zdjęć. Co było wyjątkowego w Waszej okolicy? Co Wam się tutaj najbardziej podoba? Uczestnicy spotkania także odegrają role przewodników. Dopiszmy własne fiszki do miejskiego archiwum. 

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 1–8

Czas trwania: 45 minut

Podstawa programowa:

szkoła podstawowa klasy 4-8 / geografia: I. 4, X. 17, XI. 3, XIII. 4, 5 / WOS: I. 1, VI. 5, 6, VII. 5, IX. 3 / historia klasa 4: I. 2 / historia klasy 5-8: XXIX. 1, XXX. 1, XLI. 2 

Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu


Wola skarbów (lekcja w szkole)

Poznajcie historię warszawskiej dzielnicy Wola. Sięgniemy do najdawniejszych czasów, przyjrzymy się najważniejszym miejscom i wydarzeniom. Skąd wzięła się jej nazwa? Z czego słynęła dzielnica? Czym przyciągała swego czasu dziesiątki tysięcy nowych mieszkańców? Lekcji towarzyszą ćwiczenia na mapach i animacja „Wola 1935” z narracją „na żywo”.

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–8

Czas trwania: 45 minut

Podstawa programowa:

szkoła podstawowa klasy 4-8 / historia: I. 2, X. 2, XIX. 2, XXIII. 4, XXX. 1, 3, 4, XXIV. 4, 5, XXX. 1 / WOS: VI. 5, VII. 1, 5, VIII. 4, 5

Dostępność: osoby z niepełnosprawnością ruchu, osoby z niepełnosprawnością intelektualną 

Muzeum w skrzyni to projekt Muzeum Drukarstwa, umożliwiający wyjście z działaniami edukacyjnymi poza siedzibę Muzeum. Zajęcia warsztatowe odbywają się w wyznaczonej przez zamawiającego placówce, mają charakter warsztatowy – każde zajęcia realizowane są z wykorzystaniem autentycznych materiałów drukarskich, takich jak prasa drukarska, czcionki, przybory zecerskie oraz narzędzia graficzne. Elementem końcowym każdych zajęć jest możliwość wytłoczenia na prasie drukarskiej specjalnego druku pamiątkowego lub grafiki – przygotowanego specjalnie do projektu Muzeum w skrzyni.

 


Informacje praktyczne: 
Terminy: poniedziałek–piątek 
Miejsce: w wyznaczonej przez zamawiającego placówce 
Czas trwania: 45 minut 
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób – jedna klasa 
Zamówienia przyjmuje: Muzeum Drukarstwa, 
muzeum.drukarstwa@muzeumwarszawy.pl, tel. 22 620 60 42 
Koszt: 130 zł

Legendy warszawskie dłutkiem opowiedziane

W czasie zajęć wysłuchamy jednej z warszawskich legend, a następnie będziemy współuczestniczyć w pracy artysty grafika, który wykona linoryt ilustrujący opowiadaną historię. Dowiemy się, co to jest i na czym polega technika druku wypukłego. Na pamiątkę każdy otrzyma samodzielnie wytłoczoną odbitkę linorytu.

Grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia), szkoła podstawowa (klasy 1–2)

Podstawa programowa: przedszkole / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 1, 10, 11; szkoła podstawowa klasy 1-2 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja plastyczna: V. 1-3

 


 

Czar czcionki w Oficynie Drukarskiej

Podczas zajęć poznamy historię pisma oraz książki ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wynalazku druku i jego wpływu na rozwój ludzkości. Dowiemy się o ewolucji materiałów i technik piśmienniczych, obejrzymy m.in. tabliczki gliniane, papirus, pergamin.

Poznamy charakterystyczne elementy dawnych ksiąg, m.in. bogato zdobione inicjały. Korzystając z zasobów oficyny drukarskiej Muzeum (prasa drukarska, regały z czcionkami), doświadczymy warunków pracy dawnych drukarzy i zecerów. Na zakończenie wytłoczymy druk okolicznościowy na zabytkowej prasie drukarskiej.

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 3–8), szkoły ponadpodstawowe

Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasa 3 / obszar społeczny: III. 6, 7 / obszar poznawczy: IV. 11 / edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 2. 6 / edukacja plastyczna: V. 1-3 
szkoła podstawowa klasy 4-8 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / język polski: I. 4, 7 
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3

 


 

Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – artystyczne zabawy graficzne

Podczas zajęć poznamy proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej do wykonania odbitki. Poznamy różne rodzaje materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz nauczymy się właściwego ich stosowania. W czasie zajęć pod okiem specjalistów własnoręcznie wykonamy linoryt, a później zrobimy odbitkę linorytniczą na zabytkowej prasie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Drukarstwa.

Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 5–8), szkoły ponadpodstawowe

Podstawa programowa: szkoła podstawowa klasy 5-8 / plastyka: I. 1, 5, 6, II. 4, 6, III. 2, 7 / technika: III, V 
liceum, technikum / historia sztuki: IV. 2, 4b, 7, V. 3

Lekcje realizowane są w bibliotekach publicznych i szkołach podstawowych przez bibliotekarzy z Muzeum Warszawy. Spotkania mają na celu przybliżenie historii i kultury Warszawy oraz promocję Biblioteki i Muzeum Warszawy.

Celem zajęć jest przede wszystkim poznanie Warszawy. Podczas warsztatów przewidziane są różne aktywności: zadania w formie quizów, testów, puzzli, mapek – popularyzujące wiedzę o Warszawie i jej historii, a także prace manualne i plastyczne.


Informacje praktyczne: Terminy: poniedziałek–piątek, w godz. 9:00–14:00 (do ustalenia) 
Miejsce: w wyznaczonej przez zamawiającego placówce 
Grupa wiekowa: szkoła podstawowa (klasy 3–6) 
Czas trwania: 60–90 minut (do ustalenia) 
Maksymalna liczba uczestników: 25 osób – jedna klasa 
Zamówienia przyjmuje: Biblioteka Muzeum Warszawy, biblioteka@muzeumwarszawy.pl, tel. 22 277 43 84
Koszt: 130 zł

Sprawdź również:

Wirtualne lekcje muzealne