fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

07.11.2022 / Aktualności, Edukacja dla szkół, Podcasty

Wielokulturowość: integracja i współpraca

Wielokulturowość: integracja i współpraca

Wysłuchaj podcastu dla nauczycielek i nauczycieli. Rozmowy o pracy nauczycielek i nauczycieli i o wyzwaniach, przed którymi stanęli w ostatnich miesiącach, o kompetencjach międzykulturowych, o traumie, jej przebiegu i następstwach. Przede wszystkim dużo wskazówek do pracy z dziećmi.

Podcast powstał w ramach projektu „Wielokulturowość – integracja i współpraca. Szkolenia dla nauczycieli” finansowanego przez miasto stołeczne Warszawa.

Materiał jest udostępniany nieodpłatnie.

Podcastu możesz wysłuchać:

O potrzebach dziecięcych

Zapraszamy do wysłuchania 20-minutowej rozmowy, podczas której znajdziecie odpowiedzi na te wszystkie pytania.

TRANSKRYPCJA: format .PDF format .DOCX

O dziecięcych potrzebach rozmawiają dziennikarka i socjolożka Karolina Oponowicz i psycholożka pracująca z dziećmi i młodzieżą Joanna Salbert. Rozmówczynie zastanawiają się, z jednej strony, nad tym, czego potrzebują nauczycielki i nauczyciele pracujący z dziećmi w sytuacji migracji i uchodźstwa. Z drugiej zaś strony, poświęcają wiele uwagi potrzebom dziecięcym, które ma każde dziecko niezależnie od sytuacji, w której się znajduje.

  • Czy potrzeby dzieci będących w tak trudnym położeniu są w ogóle zaspokajane?
  • Jakie strategie mają dzieci, aby sobie poradzić z niezaspokojonymi potrzebami?
  • Jak możemy je rozpoznać i jakie ma to znaczenie w codziennej pracy z grupą?

Spotkanie z inną kulturą

Zapraszamy do wysłuchania ciekawej rozmowy, która pokazuje, że proces nabywania kompetencji międzykulturowych bywa niekiedy bolesny, ale też wzbogacający.

TRANSKRYPCJA: format .PDF format .DOCX

O spotkaniach z inną kulturą rozmawiają dziennikarka i socjolożka Karolina Oponowicz i psycholożka pracująca z dziećmi i młodzieżą Joanna Salbert.

Proces spotkania z inną kulturą z perspektywy przyjmującego i przyjeżdżającego został zbadany i opisany. W rozmowie został przedstawiony jeden z modeli nazywany szokiem kulturowym. Rozmówczynie omawiają wszystkie pięć etapów tego procesu.

  • Czy różnice kulturowe mogą być zagrażające?
  • Jak to wpływa na samoocenę osoby przyjeżdżającej do innej kultury?
  • Jak można wzmocnić kompetencje międzykulturowe?

Okazuje się, że niezależnie od różnych etapów tego niełatwego procesu może on zakończyć się współistnieniem różnych kultur i je wzbogacić.

Ważne, aby pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna i powinniśmy wykazać się czujnością i empatią. Nauczyciele mają ważną rolę bycia uważnym towarzyszem dzieci zdobywających w tym procesie kompetencje międzykulturowe.

Kiedy świat się wali – o traumie dziecięcej

Zapraszamy do wysłuchania poruszającej rozmowy o traumie, jej przebiegu i następstwach. To także rozmowa, która daje pewne wskazówki, jak pracować z dziećmi i grupą w takiej sytuacji.

TRANSKRYPCJA: format .PDF format .DOCX

O traumie dziecięcej rozmawiają dziennikarka i socjolożka Karolina Oponowicz i psycholożka pracująca z dziećmi i młodzieżą Joanna Salbert.

W podcaście poruszają niezwykle ważne wątki związane z doświadczeniem zagrożenia zdrowia i życia dziecka lub jego najbliższych. Temat ten budzi niepokój wielu nauczycieli i opiekunów w przedszkolach i szkołach. Co robić w sytuacji, kiedy np. dziecko rysuje coś strasznego? Jakie są inne objawy traumy u dzieci? Jak reagować, kiedy dziecko przeżywa ją na nowo?

„Mam tę moc” – co pomaga opiekunom

Zapraszamy do wysłuchania bardzo ważnej rozmowy o pracy nauczycielek i nauczycieli i o wyzwaniach, przed którymi stanęli w ostatnich miesiącach.

TRANSKRYPCJA: format .PDF format .DOCX

Nauczycielki i nauczyciele stanęli wobec wyzwania, jakim jest duży napływ dzieci z innych kultur, posługujących się innymi językami. O tej złożonej sytuacji i potrzebach pedagogów rozmawiają dziennikarka i socjolożka Karolina Oponowicz i psycholożka pracująca z dziećmi i młodzieżą Joanna Salbert.

W podcaście poruszają wątki związane z emocjami nauczycieli, które są naturalne, szczególnie w sytuacji trudnej i niejednoznacznej, pozbawionej jednego oczywistego rozwiązania. Rozmawiają o kryzysach, jakich mogą doświadczać nauczyciele, i jak przez nie przejść. A także o akceptacji własnych błędów i przyglądaniu się swoim myślom i postawom.


Podcast powstał w ramach projektu „Wielokulturowość – integracja i współpraca. Szkolenia dla nauczycieli” finansowanego przez miasto stołeczne Warszawa.

Materiał jest udostępniany nieodpłatnie.