fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

26.08.2022 / Aktualności, Kino Syrena, Muzeum Warszawskiej Pragi, Muzeum Woli

REPERTUAR | wrzesień 2022 r.

REPERTUAR | wrzesień 2022 r.

Kino Syrena na Rynku Starego Miasta to filmy dokumentalne, tytuły z Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity ostatnich lat oraz filmy nagradzane na światowych festiwalach, w tym film Wulkan miłości (reż. Sara Dosa) o najsłynniejszych wulkanologach na świecie.

PREMIERA! 30 września swoją premierę będzie miał film Simona (reż. Natalia Koryncka-Gruz) o Simonie Kossak – legendarnej badaczce, która żyła otoczona zwierzętami w Puszczy Białowieskiej.

Na ekranie kina zobaczysz też filmy nawiązujące do wystaw Celina Osiecka. Usługi fotograficzne”, Białoszewski nieosobny” oraz „Nie miałyśmy szczęśliwej gwiazdy, zapaliłyśmy własną. Herstorie warszawskie” (otwarcie 15 września). 

CENY BILETÓW

czwartek: 16 zł normalny/10 zł ulgowy

piątek, sobota, niedziela: 18 zł normalny/14 zł ulgowy

pokazy filmu Warszawa nie zapomni:
10 zł normalny/7 zł ulgowy

Zakup biletów w kasie biletowej lub online (nie dotyczy filmu Warszawa nie zapomni: płatność gotówką lub kartą płatniczą tylko w kasie biletowej).

reż. Gunnar Hall Jensen
Norwegia, 2020, 88 min

Każdy muzyk odbiera dźwięki w pogłębiony sposób, ale wokalistka, performerka i kompozytorka Laurie Amat traktuje otaczające nas odgłosy z wyjątkowym namaszczeniem. Jej pasja zaprowadziła ją aż do… sal koncertowych w III Rzeszy. Odkryła, że to naziści ustawili powszechnie obowiązujący dziś poziom strojenia na 440 Hz – ponoć przy takiej częstotliwości odbiorcy odczuwają niepokój, robią się agresywni i łatwiej nimi manipulować.

W filmie Gunnara Halla Jensena („Gunnar szuka Boga”) poznajemy też perkusistkę, która pomimo utraty słuchu gra na ukochanym instrumencie. Odwiedzamy naukowca rozpisującego dźwięki na matematyczne wzory – według niego muzyka to przede wszystkim nauka, a nie sztuka. Przekraczamy próg szpitala, gdzie projektantka dźwięku zwraca uwagę na to, jak istotne jest dbanie o higienę słuchową pacjentów. Niestety jej zalecenia są nagminnie ignorowane.

„Cały ten dźwięk” otwiera nam oczy (a może raczej uszy) na tę jakże istotną sferę naszego życia.

Czy po jego obejrzeniu będziemy bardziej czujni?

Film jest niezwykle dopracowany zarówno pod względem dźwiękowym, jak i wizualnym, a bohaterowie i ich zadziwiające historie odsłaniają nowy, fascynujący świat, który znajduje się tuż obok nas.

reż. Tatia Skhirtladze, Anna Khazaradze
Austria, Gruzja, Serbia, 2021, 82 min

Ich historie są w stanie przyćmić nawet serial „Gambit królowej”. Nona Gaprindashvili, Nana Alexandria, Maia Chiburdanidze i Nana Ioseliani to cztery legendarne szachistki z Gruzji, które podczas zimnej wojny zrewolucjonizowały szachy kobiet na całym świecie i stały się radzieckimi ikonami emancypacji kobiet.

Film portretuje ich obecne życie, jednocześnie odkrywając ich olbrzymie dziedzictwo. Chociaż grały razem w drużynie olimpijskiej ZSRR, były również dla siebie trudnymi przeciwniczkami, a przy wspólnym stole nie siedziały od ponad ćwierć wieku.

Film ukazuje ich ponowne spotkanie, przywołując wspólną historię, wspomnienia, a także odsłaniając wiele różnic. Widzimy, jak wygrywały i przegrywały na szachownicy oraz w życiu. Duet reżyserski dokumentuje, jak walka kobiet o niezależność i ich bunt przeciwko patriarchalnemu systemowi odbijają się echem w ich biografiach.  

reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts
Wielka Brytania, 2019, 100 min

Czy będziesz miała mi za złe, że uciekliśmy z Aleppo?” – pyta Waad, syryjska dziennikarka, swoją maleńką córkę, która przyszła na świat w środku powstania przeciw Baszarowi Asadowi.

To pytanie jest kluczowe dla zrozumienia intencji tego poetyckiego filmu, którego tytuł wskazuje, że jest rodzajem pamiętnika wideo ukazującego i tłumaczącego córce sytuację jej rodziców i miasta, w którym się urodziła. Ojciec Samy, Hamza, jest świeżo upieczonym lekarzem, który organizuje szpital dla ludzi rannych w wyniku nalotów rosyjskich samolotów.

Waad dokumentuje tragiczne sytuacje w szpitalu, codzienność w oblężonym mieście i życie rodzinne. Dzieci bawiące się na ulicy, która za chwilę zmieni się w gruzowisko. Ślub Waadi i Hamzy oraz wspólne śpiewanie „Głośniej od bomb”.

Mieszkańcy Aleppo nie przypuszczali, że świat pozwoli na planowe zabijanie ludności miasta z powietrza i lądu. Zostali sami ze swoją tragedią. Gdy Rosjanie oznajmili im, że muszą opuścić miasto – gdyż w innym razie wszyscy zostaliby zabici – żegnali się ze łzami w oczach z ruinami swojego miasta, mając nadzieję, że jeszcze kiedyś tu wrócą…

reż. Michiel van Erp
Niderlandy, 2019, 76 min

To ważny moment w twórczym życiu wybitnego niderlandzkiego fotografa Erwina Olafa. Z okazji jego 60-tych urodzin mają odbyć się dwie wielkie wystawy prezentujące jego artystyczną drogę, którą przebył od czasów słynnych zdjęć z lat 80. XX wieku, kiedy w odważny sposób eksplorował swoją homoseksualność, aż po późniejsze sesje modowe dla największych światowych marek.

Równocześnie w życiu Olafa przychodzi moment kryzysu zdrowotnego. Ciężka choroba powoduje, że każdy krok i aktywność kosztuje go sporo wysiłku. Odmawiające posłuszeństwa ciało sprawia, że artysta zaczyna myśleć o swojej spuściźnie, także w kontekście własnego odejścia. Planuje, kto mógłby poprowadzić fundację jego imienia, i z czułością rozmawia ze swoją matką o starości.

Zderzenie niezwykłych, pełnych energii zdjęć z obrazem aktywnego człowieka, który musi pogodzić się ze swoimi ograniczeniami, nadaje niezwykły wymiar twórczości ikonicznego fotografa oraz aktywisty, który od lat walczy ze swoim partnerem o prawa osób LGBT+.

reż. Doug Nichol
USA, 2016, 104 min

Czy jest coś ważniejszego dla światowej literatury niż maszyna do pisania? Czy istnieje bardziej romantyczny obraz pisarza niż zamyślona postać pochylająca się z pasją nad tym narzędziem pracy? Film przedstawia bogatą kolekcję sprawdzonych i znanych maszyn do pisania, starannie wyselekcjonowanych pod kątem marki i historii, jak również artystów, pisarzy i kolekcjonerów, którzy pozostają niezłomnie lojalni wobec tego urządzenia. Są wśród nich Tom Hanks, John Mayer, David McCullough, Sam Shepard i wielu innych zapaleńców, którzy doceniają uroki starej technologii i nie mają zamiaru łatwo i szybko o niej zapomnieć. Doceniają też jej wartość jako narzędzia i źródła inspiracji.

Tom Hanks posiada w swojej kolekcji ponad 250 maszyn do pisania, podobnie jak Martin Howard, który stara się włączyć do swoich zbiorów legendarny i rzadki model Sholes and Glidden, a John Mayer wykorzystuje części do maszyn do tworzenia przypominających ludzi rzeźb. Poznajemy również przytulny sklep w Berkeley w Kalifornii prowadzony z pasją przez Herberta Permilliona III i jego rodzinę. Jest to de facto jeden z ostatnich zachowanych warsztatów naprawczych maszyn do pisania w USA, który za wszelką cenę dąży do utrzymania tej tradycji przy życiu.

Film zachęca do refleksji nad dynamicznie zmieniającą się relacją człowiek-maszyna i do redefinicji naszego związku z technologią, zarówno tą starą, jak i nową. To również pochwała trwałej wartości społecznej, historycznej, twórczej i artystycznej maszyn do pisania. W dobie epoki cyfrowej, która kładzie silny nacisk na szybkość i wygodę współczesnej komunikacji, powinniśmy na nowo przemyśleć rolę i znaczenie maszyn w życiu człowieka.

reż. Natalia Koryncka-Gruz
Polska, 2022, 93 min

Kim naprawdę była Simona Kossak – legendarna badaczka, która żyła otoczona zwierzętami w Puszczy Białowieskiej? Dlaczego uciekła od rodziny – słynnego rodu Kossaków? Jak wyglądało życie pierwszej polskiej ekolożki-aktywistki w latach 70.?

Unikalne, często prezentowane po raz pierwszy w filmie, zdjęcia i nagrania z archiwum Simony oraz jej partnera Lecha Wilczka przenoszą nas do pradawnej Puszczy i pozwalają doświadczyć wyjątkowego życia z dala od cywilizacji. 

Simona była ulubienicą terroryzującego okolicę kruka, matkowała rysiowi i łosiom, a  jej empatyczne podejście do zwierząt i roślin nie tylko pozwoliło nam zobaczyć Puszczę Białowieską jako unikalny na skalę światowa ekosystem, ale też pomaga zrozumieć, że jesteśmy współlokatorami na Ziemi i powinniśmy pozwolić żyć innym istotom. 

Ta barwna, bezkompromisowa i wyprzedzająca swój czas wizjonerka często samotnie musiała walczyć o dobro oraz szacunek dla przyrody. 

Złożony z fragmentów kronik filmowych dokument zabiera widzów w niezwykłą podróż po Warszawie. Ukazuje stolicę przed II wojną światową, zniszczenia wojenne i pierwsze lata odbudowy. Pozwala zrozumieć niezwykły charakter Warszawy i stanowi doskonałe uzupełnienie do wystawy lub spaceru po mieście.

Pokaz filmu można również zarezerwować dla grupy dla grupy minimum 5 osób w godzinach otwarcia muzeum.

Film jest dostępny w następujących wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, włoskiej, francuskiej.

Możliwa jest również wersja polska z audiodeskrypcją oraz napisami.

Dowiedz się więcej.

reż. Sara Dosa
Kanada, USA, 2022, 93 min

Katia i Maurice Krafft przez 25 lat podróżowali do wszystkich wulkanów, stając się najsłynniejszymi wulkanologami na świecie. Zginęli podczas wybuchu wulkanu w Japonii w 1991 roku.

W napisach na początku filmu pojawiają się wulkany z ich poetyckimi i równocześnie groźnymi nazwami. To celowy zabieg, bo ten film to prawdziwe love story o niezwykłym trójkącie miłosnym, w którym występuje francuskie małżeństwo Katii i Maurice’a Krafftów oraz wielbione przez nich wulkany. Para twierdziła, że są razem po części właśnie dzięki wspólnej miłości do wulkanów.

Przez ćwierć wieku podróżowali do wszystkich wulkanów, które mogli znaleźć na naszej planecie, stając się tym samym najsłynniejszymi i najbardziej żarliwymi wulkanologami na świecie. Zginęli także razem – podczas wybuchu wulkanu w Japonii w 1991 roku. Dzięki ich pasji powstało olbrzymie archiwum fascynujących zdjęć i filmów o tych niezwykłych i tajemniczych miejscach na Ziemi. Krafftowie chcieli dokumentować je z bliska. Maurice przeszedł „chrzest” już w wieku dwudziestu paru lat, parząc nogę w lawie. Odbył również ekstremalnie ryzykowną wyprawę pontonem po wulkanicznym jeziorze pełnym żrącej siarki. Krafftowie stworzyli własną kategoryzację wulkanów, które dzielili na czerwone – z lawą i szare – bez lawy. Każdy miał dla nich swoją własną, odrębną i wyjątkową osobowość.

„Kiedy raz zobaczysz wybuch wulkanu, nie możesz już się od tego uwolnić” – tłumaczy Katia.

Film jest medytacją nad życiem na krawędzi przepaści, w oparach dymu i lawy o temperaturze 1200°C.

„Ciekawość jest tu silniejsza od lęku” – jak stwierdziła kiedyś Katia.

1 września - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

19:00 – Maszyna do pisania, 104 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy Białoszewski nieosobny”.

2 września - piątek

17:45 – Wulkan miłości, 93 min KUP BILET

3 września - sobota

12:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

13:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:00 – Wulkan miłości, 93 min KUP BILET

19:30 – Erwin Olaf – dziedzictwo fotografa, 76 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy „Celina Osiecka. Usługi fotograficzne.

4 września - niedziela

17:30 – Cały ten dźwięk, 88 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy Białoszewski nieosobny”.

8 września - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

19:00 – Wulkan miłości, 93 min KUP BILET

9 września - piątek

17:45 – Cały ten dźwięk, 88 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy Białoszewski nieosobny”.

10 września - sobota

12:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

13:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:00 – Wulkan miłości, 93 min KUP BILET

19:30 – Maszyna do pisania, 104 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy Białoszewski nieosobny”.

11 września - niedziela

17:30 – Erwin Olaf – dziedzictwo fotografa, 76 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy „Celina Osiecka. Usługi fotograficzne.

15 września - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
angielska wersja językowa

19:30 – Chwała królowej, 82 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy „Nie miałyśmy szczęśliwej gwiazdy, zapaliłyśmy własną. Herstorie warszawskie”. 

16 września - piątek

17:45 – Erwin Olaf – dziedzictwo fotografa, 76 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy „Celina Osiecka. Usługi fotograficzne.

17 września - sobota

12:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

13:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:00 – Dla Samy, 100 min KUP BILET
Film nawiązuje do wystawy „Nie miałyśmy szczęśliwej gwiazdy, zapaliłyśmy własną. Herstorie warszawskie”. 

19:30 – Wulkan miłości, 93 min KUP BILET

18 września - niedziela

17:30 – Wulkan miłości, 93 min KUP BILET

Repertuar powstał we współpracy z Against Gravity.

Zdjęcie główne: Neon projektu Maurycego Gomulickiego przed wejściem do kina Syrena, 2019, fot. Marta Caban

PO SEANSIE W KINIE SYRENA...

…zajrzyj do lapidarium Muzeum Warszawy! Schronisz się tutaj w cieniu i podyskutujesz o obejrzanym filmie.

W piątki, soboty i niedziele w godzinach 14:00-23:00 usiądziesz na leżakach i zamówisz coś pysznego z kawiarni Same Fusy.

Sprawdź menu kawiarni na Facebooku!

Skorzystaj ze wskazówek dojazdu do Muzeum Warszawy!

Dojazd na Stare Miasto