fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Aktualności

25.03.2022 / Aktualności, Kino Syrena, Muzeum Woli

REPERTUAR | kwiecień 2022 r.

REPERTUAR | kwiecień 2022 r.

Kameralne Kino Syrena zaprasza na pokazy filmowe do Muzeum Warszawy na Rynku Starego Miasta.

W kwietniowym programie prezentujemy dwa filmy premierowe: Film balkonowy w reżyserii Pawła Łozińskiego i Przeżyć Jonasa Pohera Rasmussena. Przypomnimy najlepsze tytuły z Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity ostatnich lat oraz pokażemy filmy nagradzane na światowych festiwalach. Warszawa nie zapomni, dokument złożony z fragmentów kronik filmowych, stanowi doskonałe uzupełnienie spaceru po mieście.

Na naszym ekranie zobaczycie filmy uzupełniające program wydarzeń towarzyszących wystawieGrażyna Hase. Zawsze w modzie”. Przed filmami prelekcje wygłosi Karolina Sulej.

Pojawią się też filmy nawiązujące do wystaw „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy” oraz „Gildia” Olgi Micińskiej.

Ceny biletów

wtorek, środa, czwartek: 16 zł normalny/10 zł ulgowy

piątek, sobota, niedziela: 18 zł normalny/14 zł ulgowy

pokazy filmu Warszawa nie zapomni:
10 zł normalny/7 zł ulgowy

8 kwietnia - piątek

17:45 – Film balkonowy KUP BILET

9 kwietnia - sobota

12:00 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
polska wersja językowa

12:30 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
angielska wersja językowa

14:00 – Jestem Greta KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy”.

17:00 – Przeżyć KUP BILET

19:30 – Film balkonowy KUP BILET

10 kwietnia - niedziela

14:30 – Marzycielki miast KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Gildia” Olgi Micińskiej.

17:30 – Film balkonowy KUP BILET

12 kwietnia - wtorek

17:45 – Film balkonowy KUP BILET

13 kwietnia - środa

17:45 – Film balkonowy KUP BILET

14 kwietnia - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
angielska wersja językowa

19:30 – Film balkonowy KUP BILET

15 kwietnia - piątek

17:45 – Film balkonowy KUP BILET

19 kwietnia - wtorek

17:45 – Film balkonowy KUP BILET

20 kwietnia - środa

17:45 – Jestem Greta KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy”.

21 kwietnia - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
angielska wersja językowa

19:30 – Marzycielki miast KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Gildia” Olgi Micińskiej.

22 kwietnia - piątek

17:45 – Film balkonowy KUP BILET

23 kwietnia - sobota

12:00 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
polska wersja językowa

12:30 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
angielska wersja językowa

14:00 – Człowiek delfin KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy”.

17:00 – Film balkonowy KUP BILET

19:30 – Przeżyć KUP BILET

24 kwietnia - niedziela

14:30 – Film balkonowy KUP BILET

17:30 – Jestem Greta KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy”.

26 kwietnia - wtorek

17:45 – Marzycielki miast KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Gildia” Olgi Micińskiej.

27 kwietnia - środa

17:45 – Genesis 2.0 KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Niech płyną! Inne rzeki Warszawy”.

28 kwietnia - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
angielska wersja językowa

19:30 – Grubaski na front KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Grażyna Hase. Zawsze w modzie”.

29 kwietnia - piątek

17:45 – Jean Paul Gaultier. Szyk i krzyk KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Grażyna Hase. Zawsze w modzie”. Przed filmem prelekcję wygłosi Karolina Sulej.

30 kwietnia - sobota

12:00 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
polska wersja językowa

12:30 – Warszawa nie zapomni KUP BILET
angielska wersja językowa

14:00 – Film balkonowy KUP BILET

17:00 – Grubaski na front KUP BILET
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Grażyna Hase. Zawsze w modzie”. Przed filmem prelekcję wygłosi Karolina Sulej.

19:30 – Przeżyć KUP BILET

reż. Lefteris Charitos
Grecja, Kanada, Francja, Japonia, 2017, 78 min

Człowiek delfin to niezwykła historia Jacquesa Mayola, jednego z największych nurków w historii, wielokrotnego rekordzistświata w nurkowaniu głębinowym. Jego skomplikowane życie osobiste, pasja do nurkowania, zaangażowanie w ochronę oceanu i rozległa wiedza na temat delfinów stały się inspiracją kultowego filmu Luca Bessona Wielki błękit. Teraz poznajemy go jeszcze bliżej.

Udajemy się w fascynującą podróż do podwodnego świata, zanurzając się w zmysłowym i granicznym doświadczeniu swobodnego nurkowaniaPodróżujemy przez Japonię, Miami, Marsylię, wyspy Caicos, Kalymnos i Elbę. Nurkowanie pozwoliło Mayolowi dotrzeć do granic ludzkiego ciała i odkryć głęboką więź człowieka z morzem.

Film splata wspaniałą współczesną fotografię podwodną w wykonaniu najlepszych na świecie nur
ków z intymnymi komentarzami przyjaciół Mayola, rodziny i mistrzóświata w nurkowaniu. Narratorem jest Jean-Marc Barr – odtwórca roli Mayola w „Wielkim błękicie”.

reż. Paweł Łoziński
Polska, 2021, 100 min

Uznany dokumentalista Paweł Łoziński zebrał mozaikę ludzkich historii, rozmawiając z przechodniami z własnego balkonu kamienicy na warszawskiej Saskiej Kępie.

„Film balkonowy” zaskakuje i wciąga, jest na przemian wesoły i refleksyjny. Łoziński jest swoich rozmówców ciekawy, a oni odwdzięczają mu się najintymniejszymi historiami. Jego bohaterowie niosą w sobie zagadki i tajemnice, potrafią też zaskoczyć. Łoziński spędził na swoim balkonie 165 dni zdjęciowych w ciągu ponad 2,5 roku. Spotkał ponad 2000 rozmówców. Z tych spotkań pod jego „świeckim konfesjonałem” powstał film o nas samych – w „Filmie balkonowym” każdy z nas może przejrzeć się jak w lustrze.

„Film balkonowy” Pawła Łozińskiego to zwycięzca Nagrody Publiczności i Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego 19 Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Film zdobył także Nagrodę Specjalną – Nagrodę Tygodnia Krytyki MFF w Locarno.

reż. Christian Frei, Maksim Arbugajew
Szwajcaria, 2018, 113 min

Poszukiwania „białego złota” w najdalszych zakątkach Syberii odsłaniają scenariusz przyszłości, który może wywrócić do góry nogami świat, jaki znamy.

Poszukiwacze kłów wymarłych mamutów przemierzają odległe Wyspy Nowosyberyjskie. Pewnego dnia odkrywają zaskakująco dobrze zachowane ciało mamuta. Przywrócenie do życia mamutów włochatych to pierwszy krok kolejnej rewolucji technologicznej, tym razem w dziedzinie genetyki, która może całkowicie odmienić nasz świat.

Film przygląda się trudnemu i pełnemu niebezpieczeństw życiu tzw. „łowców mamutów” na Wyspach Nowosyberyjskich, na dalekiej północy Syberii. Nienaruszony krajobraz, pośród którego poszukują kłów wymarłych ssaków wygląda jak pradawna Ziemia. W powietrzu czuje się atmosferę gorączki złota, bo ceny kości słoniowej są wysokie, jak nigdy. Jednak topniejąca zmarzlina kryje coś więcej, niż tylko drogocenne „białe złoto”.

Zdarza się, że łowcy znajdują praktycznie całkowicie zachowane ciało mamuta, z sierścią, płynną krwią oraz mięsem podjadanym przez lisy polarne. Takie odkrycia działają jak magnes na rosyjskich i południowokoreańskich naukowców prowadzących zaawansowane badania nad klonowaniem. Poszukują oni komórek mamuta z możliwie najlepiej zachowanym DNA. Ich misja mogłaby być fabułą filmu science-fiction. Chcą przywrócić mamuta włochatego do życia, na modłę „Parku Jurajskiego” i wskrzesić go jako gatunek. A to dopiero początek. 

reż. Louise Unmack Kjeldsen, Louise Detlefsen
Dania, Szwecja, Norwegia, 2019, 87 min

„Plus size”, „krągłe”, „większe”? Jak nazywać dziewczyny, które nie przypominają modelek z okładek magazynów?

Same odpowiadają na to pytanie, mówiąc wprost: jesteśmy grube. Chcą odczarować to negatywne określenie i cieszyć się życiem na własnych warunkach. Używają do tego głównie Instagrama. W filmie poznajemy cztery dziewczyny, które pokazują światu, że nie pozwolą się oceniać przez pryzmat kilogramów – tańczą w bieliźnie, wygłupiają się i dzielą się swoim ciałopozytywnym podejściem, wspierając tych, którzy zmagają się z kompleksami.

„Nigdy nie napiszę o tym, dlaczego jestem gruba” – mówi jedna z bohaterek. Tym samym podejmuje walkę ze stereotypem, który mówi, że otyłość to wynik zaniedbania i objadania się. Dziewczyny mają dość nieustannego stygmatyzowania oraz życia w przekonaniu, że zrzucanie kilogramów powinno być ich głównym celem.

Rzeczywistość, którą rządzą trenerzy personalni i nasze marzenia o idealnie wyrzeźbionych, szczupłych ciałach, równocześnie jest pułapką pełną wygórowanych oczekiwań i kompleksów. Grubaski chcą położyć temu kres. Czy im się to uda? Skandynawskie influencerki nie starają się zaklinać rzeczywistości i przyznają, że jest to zadanie na wiele lat i nadal jesteśmy dalecy od jego wykonania.  

reż. Yann L’Hénoret
Francja, 2018, 90 min

Jean Paul Gaultier to ekscentryczny projektant, który w branży nazywany bywa „enfant terrible” paryskiego świata mody. Jego oryginalny charakter i zamiłowanie do łamania konwenansów powodują, że kojarzony jest z bezkompromisowością i ekstrawagancją. Ten niezwykły wizjoner znany jest z uderzających i wywrotowych kreacji. Gaultier opowiada o swoim życiu, a najważniejsze etapy jego biografii ukazane zostały w teatralnym show, którego on sam jest autorem, w legendarnej sali Folies Bergère.

Poznajemy postać kultowego projektanta, jak również najlepszą francuską modę w jej niepowtarzalnym i rozpoznawanym stylu. Zanurzamy się w ekscentryczny, często prowokacyjny świat Gaultiera, obserwując w jaki sposób pracuje i zbiera inspiracje. Opowiada on o swoich doświadczeniach z Pierre’em Cardinem i Jeanem Patou oraz składa hołd osobom, które na niego wpłynęły, w tym Josephine Baker.

reż. Nathan Grossman
Szwecja, 2020, 98 min

W sierpniu 2018 roku 15-letnia Greta Thunberg rozpoczyna pod szwedzkim parlamentem klimatyczny strajk szkolny. Stawia tym samym pytanie dorosłym: jeśli nikogo nie obchodzi jej przyszłość na Ziemi, to dlaczego ona miałaby przejmować się swoją przyszłością w szkole? W ciągu kilku miesięcy jej akcja nabiera rozpędu i przekształca się w globalny ruch społeczny. Spokojna szwedzka uczennica ze spektrum autyzmu zmienia się w światowej sławy aktywistkę. Film pokazuje historię Grety Thunberg od pierwszego dnia jej strajku szkolnego aż do dramatycznej morskiej przeprawy do Nowego Jorku na szczyt ONZ w sprawie klimatu. Po drodze Greta pojawia się także w Katowicach, żeby zabrać głos podczas szczytu klimatycznego.

Reżyser, zafascynowany jej szczerością i charyzmą, od początku towarzyszył jej z kamerą, próbując uchwycić moment narodzin pokoleniowej przywódczyni. Obserwujemy, jak najpierw nieśmiała i niezauważana nastolatka, z czasem skupia na sobie coraz więcej uwagi i jak zmusza polityków do zmiany myślenia o zmianach klimatycznych i inspiruje innych aktywistów do podejmowania podobnych działań na całym świecie w ramach ruchu #FridaysForFuture.

W miarę, jak jej działania nabierają rozgłosu, pojawiają się również groźby i ataki ze strony tych, którzy zaprzeczają kryzysowi klimatycznemu. Gretę krytykują m.in. Władimir Putin, Donald Trump, czy Jair Bolsonaro, który nazywa ją „bachorem”. Film kończy się na szczycie klimatycznym w 2019 roku, podczas którego zgromadził się tłum ludzi popierających Gretę i jej walkę o ochronę klimatu. Gdy dziennikarz zapytał ją o powód tych zgromadzeń, odpowiedziała: „Ci ludzie są tu dla siebie i dla wszystkich”. 

reż. Joseph Hillel
Kanada, 2020, 81 min

Phyllis Lambert, Blanche Lemco van Ginkel, Cornelia Hahn Oberlander oraz Denise Scott Brown to inspirujące kobiety-pionierki, które kształtowały myślenie o współczesnej urbanistyce: architektki, planistki, pedagożki, kuratorki oraz aktywistki, współpracujące z największymi nazwiskami architektury, jak Mies van der Rohe, Le Corbusier, Louis Kahn czy Robert Venturi.

Projektowały w Ameryce Północnej i Europie. Każda z nich jest nadal aktywna, choć średnia wieku tych pań to 90 lat! Wciąż łączy je podobna wizja nowoczesnego miasta, w pełni zintegrowanego z przyrodą i człowiekiem.

Phyllis Lambert stoi za konstrukcją wieżowca Seagram Building w Nowym Jorku i była fundatorką Canadian Centre for Architecture and Heritage w Montrealu. Dzięki wysiłkom Blanche Lemco van Ginkel i jej męża udało się ochronić starą cześć Monrealu przed budową autostrady. Cornelia Hahn Oberlander znalazła nowy sposób wykorzystania miejskich zielonych przestrzeni, a także zielonych dachów w kilku metropoliach. Z kolei Denise Scott Brown wraz z mężem Robertem Venturim zrewolucjonizowali myślenie o współczesnej architekturze i miejskim dziedzictwie.

Te kobiety łączy jedno: wizja miasta inkluzyjnego i otwartego na potrzeby człowieka.

reż. Jonas Poher Rasmussen
Dania, Francja, Szwecja, 2021, 89 min

Amin Nawabi (pseudonim), 36-letni ambitny naukowiec, boryka się z bolesną tajemnicą ukrywaną od 20 lat, która zagraża stabilności życia, jakie buduje dla siebie i dla narzeczonego, z którym zaraz weźmie ślub.

Głównie za pomocą animacji odtworzono historię, którą Amin opowiada reżyserowi Jonasowi Poherowi Rasmussenowi, przyjacielowi i koledze ze szkoły średniej, po raz pierwszy — historię niełatwej drogi, jaką przebył jako dziecko-uchodźca z Afganistanu. Drogą szczerych rozmów pomiędzy Jonasem i Aminem, PRZEŻYĆ opowiada niezapomnianą historię samopoznania. Ukazuje, że kształtować przyszłość można tylko wówczas, gdy się uporało z przeszłością, przekazuje uniwersalną prawdę o tym, że rozumiemy naprawdę, co to znaczy być „u siebie” dopiero wówczas, gdy przestaniemy uciekać przed samym sobą.

Złożony z fragmentów kronik filmowych dokument zabiera widzów w niezwykłą podróż po Warszawie. Ukazuje stolicę przed II wojną światową, zniszczenia wojenne i pierwsze lata odbudowy. Pozwala zrozumieć niezwykły charakter Warszawy i stanowi doskonałe uzupełnienie do wystawy lub spaceru po mieście.

Repertuar powstał we współpracy z Against Gravity.

Zdjęcie główne: Neon projektu Maurycego Gomulickiego, 2019, fot. Marta Caban