fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

03.10.2022 / Aktualności, Kino Syrena

REPERTUAR | październik 2022 r.

REPERTUAR | październik 2022 r.

Kino Syrena na Rynku Starego Miasta to filmy dokumentalne, tytuły z Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity ostatnich lat oraz filmy nagradzane na światowych festiwalach.

Na Starym Mieście zobaczysz program filmowy towarzyszący wystawieBłysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.”, czyli pięć seansów oraz spotkania z twórczyniami i twórcami filmów prowadzone przez Dorotę Chrobak, Kaję Klimek i Olgę Drendę.

Od października do stycznia przyszłego roku na ekranie Kina Syrena zagoszczą filmy w ramach Festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. Pierwszy z nich Cały ten dźwięk (reż. Gunnar Hall) poświęcony jest zanieczyszczeniu hałasem w mieście. Więcej informacji o Festiwalu.

Jako kino studyjne bierzemy udział w 2. Tygodniu Warszawskich Kin Studyjnych. Zorganizowaliśmy bezpłatny pokaz filmu dokumentalnego Pisklaki (reż. Lidia Duda). Więcej informacji.

Pokażemy również filmy krótkometrażowe w ramach współpracy z Magazynem KontaktRaisa (reż. Dorota Migas-Mazur) i Vagha i Magomed (reż. Marta Prus). Po pokazie spotkanie z reżyserkami. Udział bezpłatny.

CENY BILETÓW

czwartek: 16 zł normalny/10 zł ulgowy

piątek, sobota, niedziela: 18 zł normalny/14 zł ulgowy

pokazy filmu Warszawa nie zapomni:
10 zł normalny/7 zł ulgowy
Zakup biletów w kasie biletowej: płatność gotówką lub kartą płatniczą.

reż. Gunnar Hall Jensen
Norwegia, 2020, 88 min

Pokaz w ramach Festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE (22 października, sobota, godz. 17:00).

Każdy muzyk odbiera dźwięki w pogłębiony sposób, ale wokalistka, performerka i kompozytorka Laurie Amat traktuje otaczające nas odgłosy z wyjątkowym namaszczeniem. Jej pasja zaprowadziła ją aż do… sal koncertowych w III Rzeszy. Odkryła, że to naziści ustawili powszechnie obowiązujący dziś poziom strojenia na 440 Hz – ponoć przy takiej częstotliwości odbiorcy odczuwają niepokój, robią się agresywni i łatwiej nimi manipulować.

W filmie Gunnara Halla Jensena („Gunnar szuka Boga”) poznajemy też perkusistkę, która pomimo utraty słuchu gra na ukochanym instrumencie. Odwiedzamy naukowca rozpisującego dźwięki na matematyczne wzory – według niego muzyka to przede wszystkim nauka, a nie sztuka. Przekraczamy próg szpitala, gdzie projektantka dźwięku zwraca uwagę na to, jak istotne jest dbanie o higienę słuchową pacjentów. Niestety jej zalecenia są nagminnie ignorowane.

„Cały ten dźwięk” otwiera nam oczy (a może raczej uszy) na tę jakże istotną sferę naszego życia.

Czy po jego obejrzeniu będziemy bardziej czujni?

Film jest niezwykle dopracowany zarówno pod względem dźwiękowym, jak i wizualnym, a bohaterowie i ich zadziwiające historie odsłaniają nowy, fascynujący świat, który znajduje się tuż obok nas.

reż. Paweł Łoziński
Polska, 2021, 100 min

Uznany dokumentalista Paweł Łoziński zebrał mozaikę ludzkich historii, rozmawiając z przechodniami z własnego balkonu kamienicy na warszawskiej Saskiej Kępie.

„Film balkonowy” zaskakuje i wciąga, jest na przemian wesoły i refleksyjny. Łoziński jest swoich rozmówców ciekawy, a oni odwdzięczają mu się najintymniejszymi historiami. Jego bohaterowie niosą w sobie zagadki i tajemnice, potrafią też zaskoczyć. Łoziński spędził na swoim balkonie 165 dni zdjęciowych w ciągu ponad 2,5 roku. Spotkał ponad 2000 rozmówców. Z tych spotkań pod jego „świeckim konfesjonałem” powstał film o nas samych – w „Filmie balkonowym” każdy z nas może przejrzeć się jak w lustrze.

„Film balkonowy” Pawła Łozińskiego to zwycięzca Nagrody Publiczności i Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego 19 Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Film zdobył także Nagrodę Specjalną – Nagrodę Tygodnia Krytyki MFF w Locarno.

reż. Eddie Martin
Australia, 2021, 91 min

Niskobudżetowy film „Dzieciaki”, pokazujący grupę nowojorskich nastolatków, którzy nadużywają narkotyków, jeżdżą na deskorolkach i uprawiają beztrosko seks, okazał się światowym hitem w 1995 roku.

Reżyser filmu, Larry Clark, i scenarzysta-debiutant, Harmony Korine, przedstawiali film jako dzieło fabularne. Stał się on dla nich trampoliną do sukcesu w Hollywood. Jednak proces produkcji i spuścizna filmu pozostawiły niesmak i przyczyniły się do dramatów aktorów-naturszczyków, wykorzystanych przez twórców.

„Kiedyś byliśmy dzieciakami” koncentruje się na triadzie sex-drugs-rock&roll, kompletnie pomijając społeczne tło, w którym funkcjonuje ta grupa i ich poczucie wspólnoty. Prezentuje historie bohaterów filmu „Dzieciaki”. Dwóch z tej paczki dostało szansę w Hollywood, ale ich kariery skończyły się tragicznie.

Larry Clark zwykł mówić o swoim filmie: „pokazuje prawdę, która może być szokująca”. Reżyser filmu dokumentalnego, Eddie Martin, odpowiada na to z kolei: „Czyja jest ta prawda, którą widzimy na ekranie i czyim kosztem jest ona ukazana?”. Historia grupy dzieciaków została sprzedana chwytliwym hasłem, zaś konsekwencje okazały się dla nich niszczące. Clark i Korine odmówili udziału w filmie. 

reż. Lidia Duda
Polska, 2021, 93 min

Bezpłatny pokaz w ramach 2. Tygodnia Kin Studyjnych (4 października, wtorek, godz. 18:00). Po seansie spotkanie z reżyserką Lidią Dudą poprowadzi Marlena Gabryszewska.

Najnowszy film uznanej polskiej dokumentalistki Lidii Dudy pt. „Pisklaki” zdobył wiele prestiżowych nagród, m.in.:

  • Marco Zucchi Award na MFF w Locarno,
  • Motyla na Europejskim Festiwalu Filmowym „Integracja Ty i Ja” dla najlepszego filmu dokumentalnego,
  • a na Docs Against Gravity Film Festival Nagrodę TVP Dokument i Nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych.

Pełna fantazji i charakterna Zosia, niepewny siebie, wrażliwy Oskar, niezależna, ale nieśmiała Kinga – rozpoczynają naukę w szkole z internatem dla dzieci niewidomych i niedowidzących. Są jak pisklaki. Mają 7 lat i są zbyt mali, by opuścić rodzinny dom. W tak trudnych chwilach, jak rozłąka z rodzicami starają się sobie pomagać…

reż. Dorota Migas-Mazur
Polska, 2020, 20 min

Bezpłatny pokaz w ramach współpracy z Magazynem Kontakt (26 października, środa, godz. 18:00). Po pokazie spotkanie z reżyserką.

Historia Raisy, czeczeńskiej kobiety, która ucieka ze swojego kraju, by zawalczyć o siebie i swoje dzieci. Podejmując decyzję o wyjeździe wyłamuje się z tradycyjnego systemu. To jedyna możliwość na wyrażenie sprzeciwu wobec zasad obowiązujących w jej rodzinnym kraju i krzywd, jakie ją spotkały.

O swoich trudnych doświadczeniach opowiada nauczycielce języka polskiego. Film o kobiecej sile, determinacji, walce o godność i niezależność.

reż. Jennifer Peedom
Australia, 2021, 72 min

Spektakularny wizualnie film o roli rzek we współczesnym świecie, z narracją czytaną przez Willema Dafoe i muzyką m.in. Radiohead.

Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię, przepływały przez kontynenty, rzeźbiły krajobraz, a także nasze potrzeby, kultury i sny. Te arterie świata są tętnicami ludzkości – bogatym źródłem życia, bez którego człowiek, zwierzęta i rośliny szybko by wyginęły. Film jest spojrzeniem z lotu ptaka na związek ludzkości z rzekami. Zabiera nas w podróż w czasie i przestrzeni, pokazując rzeki w niespotykanej skali i z niezwykłej perspektywy.

Oglądamy strumień zachwycających pod względem wizualnym obrazów z 39 krajów, autorstwa najlepszych fotografów przyrody (m.in. Yanna Arthusa-Bertranda), oddających hołd rzekom zasilającym naszą planetę. Zdjęcia z sześciu kontynentów, często w zwolnionym tempie, w tym spektakularne ujęcia satelitarne, ukazują teksturę wody, prędkość z jaką poruszają się rzeki, a także niebezpieczeństwa, nieprzewidywalność i ekscytujące piękno, które trudno dostrzec z normalnej perspektywy. Dokumentują też negatywny wpływ człowieka, związany z fragmentacją rzek i ich kontrolowaniem, a także skutki tych krótkowzrocznych prób rządzenia naturą.

Wspaniałe obrazy uzupełnia poetycki scenariusz napisany przez pisarza i wykładowcę Uniwersytetu w Cambridge Roberta Macfarlane’a a czytany przez Willema Dafoe oraz wspaniała muzyka w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej wykorzystująca zarówno klasyczne utwory J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G. Mahlera, jak i Jonny’ego Greenwooda, Radiohead czy oryginalną kompozycję Richarda Tognettiego i muzykę Williama Bartona. Nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu zajęło sześć miesięcy.

W ten sposób powstała wnikliwa filmowo-muzyczna refleksja na temat piękna i znaczenia rzek oraz sposobu, w jaki ukształtowały one zarówno wyrafinowane krajobrazy naszej planety, jak i całą ludzką egzystencję.

Film, oparty na filozoficznych i naukowych danych, jest drugą częścią trylogii orkiestrowych filmów reżyserki Jennifer Peedom, których celem jest ukazanie relacji pomiędzy człowiekiem a naturą (pierwsza część to „Góra” – najbardziej dochodowy australijski film dokumentalny w historii, pokazywany na festiwalu MDAG w 2019 roku). 

reż. Natalia Koryncka-Gruz
Polska, 2022, 93 min

Kim naprawdę była Simona Kossak – legendarna badaczka, która żyła otoczona zwierzętami w Puszczy Białowieskiej? Dlaczego uciekła od rodziny – słynnego rodu Kossaków? Jak wyglądało życie pierwszej polskiej ekolożki-aktywistki w latach 70.?

Unikalne, często prezentowane po raz pierwszy w filmie, zdjęcia i nagrania z archiwum Simony oraz jej partnera Lecha Wilczka przenoszą nas do pradawnej Puszczy i pozwalają doświadczyć wyjątkowego życia z dala od cywilizacji. 

Simona była ulubienicą terroryzującego okolicę kruka, matkowała rysiowi i łosiom, a  jej empatyczne podejście do zwierząt i roślin nie tylko pozwoliło nam zobaczyć Puszczę Białowieską jako unikalny na skalę światowa ekosystem, ale też pomaga zrozumieć, że jesteśmy współlokatorami na Ziemi i powinniśmy pozwolić żyć innym istotom. 

Ta barwna, bezkompromisowa i wyprzedzająca swój czas wizjonerka często samotnie musiała walczyć o dobro oraz szacunek dla przyrody. 

reż. Maite Alberdi
Chile, Niemcy, Hiszpania, 2020, 86 min

83-letni Sergio zostaje szpiegiem. Wygrywa casting na agenta, którego zadaniem jest przeniknięcie do domu spokojnej starości i zdawanie raportów z poziomu opieki nad pensjonariuszami.

Casting organizuje niejaki detektyw Romulo, do którego zgłasza się córka pensjonariuszki podejrzewająca, że jej matka jest źle traktowana. Sergio, chociaż nie przypomina agenta 007, łapie okazję na oderwanie się od melancholii i wspomnień o zmarłej żonie. Gorliwie uczy się technik szpiegowskich i związanych z nimi technologii.

Gdy „rozpracowuje” pensjonat i zbliża się do kilku swoich rówieśników odkrywa, że niebezpieczeństwo dla seniorów ukryte jest gdzie indziej, znacznie głębiej. Ten film to wyjątkowa medytacja nad współczuciem i samotnością ze wspaniałymi bohaterami i zwrotami akcji – jak na porządny film szpiegowski przystało.

Złożony z fragmentów kronik filmowych dokument zabiera widzów w niezwykłą podróż po Warszawie. Ukazuje stolicę przed II wojną światową, zniszczenia wojenne i pierwsze lata odbudowy. Pozwala zrozumieć niezwykły charakter Warszawy i stanowi doskonałe uzupełnienie do wystawy lub spaceru po mieście.

Pokaz filmu można również zarezerwować dla grupy dla grupy minimum 5 osób w godzinach otwarcia muzeum.

Film jest dostępny w następujących wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, włoskiej, francuskiej.

Możliwa jest również wersja polska z audiodeskrypcją oraz napisami.

Dowiedz się więcej.

reż. Marta Prus
Polska, 2010, 12 min

Bezpłatny pokaz w ramach współpracy z Magazynem Kontakt (26 października, środa, godz. 18:00). Po pokazie spotkanie z reżyserką.

Vakha i 10-letni Magomed wyemigrowali z Czeczeni do Polski, aby uciec od strasznej przeszłości.

W filmie ukazano ich codzienne starania o normalne, spokojne życie bez wspomnień, z dala od zgiełku ośrodka dla uchodźców, w którym mieszkają.

4 października - wtorek

18:00 – Pisklaki, 93 min POBIERZ BILET
Bezpłatny pokaz w ramach 2. Tygodnia Kin Studyjnych. Po seansie spotkanie z reżyserką Lidią Dudą poprowadzi Marlena Gabryszewska.

6 października - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

18:30 – Simona, 93 min KUP BILET

8 października - sobota

12:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

13:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:00 – Rzeka, 72 min KUP BILET

19:00 – Simona, 93 min KUP BILET

9 października - niedziela

14:00 – Pisklaki, 93 min POBIERZ BILET
Bezpłatny pokaz w ramach 2. Tygodnia Kin Studyjnych.

16:45 – Śledztwo w domu spokojnej starości, 86 min KUP BILET

13 października - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

18:30 – Śledztwo w domu spokojnej starości, 86 min KUP BILET

15 października - sobota

12:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

13:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:00 – Simona, 93 min KUP BILET

19:00 – Film balkonowy, 100 min KUP BILET

16 października - niedziela

16:45 – Simona, 93 min KUP BILET

20 października - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:45 – Kapitał czyli jak zrobić pieniądze w Polsce, 105 min
Film jest częścią programu towarzyszącego wystawie „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.”.

Po seansie odbędzie się rozmowa Aleksandry Boćkowskiej i Doroty Chrobak o tym jak kapitalizm wczesnych lat 90 wpływa na współczesne życie Polek i Polaków?

22 października - sobota

12.30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

13:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:00 – Cały ten dźwięk, 88 min KUP BILET
Pokaz w ramach Festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE.

23 października - niedziela

16:45 – Rzeka, 72 min KUP BILET

26 października - środa

18:00 – bezpłatny pokaz filmów w ramach współpracy z Magazynem Kontakt:

    • Raisa, 20 min
    • Vagha i Magomed, 12 min

Po pokazie spotkanie z reżyserkami.

Dowiedz się więcej.

27 października - czwartek

15:30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

16:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

18:30 – Simona, 93 min KUP BILET

29 października - sobota

12.30 – Warszawa nie zapomni
polska wersja językowa

13:00 – Warszawa nie zapomni
angielska wersja językowa

17:00 – Simona, 93 min KUP BILET

19.00 – Kiedyś byliśmy dzieciakami, 91 min KUP BILET

30 października - niedziela

16:45 – Cały ten dźwięk, 88 min KUP BILET

Repertuar powstał we współpracy z Against Gravity.

Zdjęcie główne: Neon projektu Maurycego Gomulickiego, 2019, fot. Marta Caban

Po seansie w Kinie Syrena...

…zajrzyj do lapidarium Muzeum Warszawy! Schronisz się tutaj w cieniu i podyskutujesz o obejrzanym filmie.

W piątki, soboty i niedziele w godzinach 14:00-23:00 usiądziesz na leżakach i zamówisz coś pysznego z kawiarni Same Fusy.

Sprawdź menu kawiarni na Facebooku!

Skorzystaj ze wskazówek dojazdu do Muzeum Warszawy!