fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Wydarzenia

czw., 26.10.2023
18:00–19:30

Spotkanie
Muzeum Warszawy
wstęp wolny

Fotografia i opowieść. Spotkanie z Nicolasem Grospierrem i Anną Topolską 

Fotografia i opowieść. Spotkanie z Nicolasem Grospierrem i Anną Topolską 

TRANSKRYPCJA: plik docx, plik pdf

„Opowieść” to z pozoru pojęcie spoza słownika terminów odnoszących do wizualności. A jednak obrazy, w tym fotografie, służą snuciu opowieści o przeszłości i teraźniejszości i o nas samych. Jakie opowieści wyłaniają się z poszczególnych fotografii? Co sprawia, że wiele fotografii może tworzyć przekonującą narrację?

Podczas spotkania przyjrzymy się m.in. kilku wybranym obiektom z Gabinetu Fotografii, a także porozmawiamy z jego współtwórcami – Nicolasem Grospierrem i Anną Topolską

  • Jak wyglądał proces wyboru fotografii?
  • Czy niektóre fotografie przemawiają do nas bardziej niż pozostałe? 
  • Czy archiwum to zbiór opowieści, czy dopiero na podstawie archiwum kreuje się historie?
  • Kiedy fotografia jest opowieścią? Jakim opowieściom najczęściej towarzyszy?
  • Jak opowiada fotograf, a jak odbiorca fotografii?
  • Czy do opowiadania za pomocą fotografii potrzebne są słowa?

Istotnym wątkiem spotkania będzie relacja pomiędzy obrazem fotograficznym a kontekstem, w którym jest sytuowany (zwłaszcza tekstem) i rozważania nad „gestem wyboru”, który jest udziałem zarówno fotografa, jak i widza w muzeum. Co widzimy, a czego nie?

Roland Barthes w tekście „Światło obrazu. Uwagi o fotografii” pisze o wpływie fotografii na obserwatora. W „Szachinszachu” Ryszard Kapuściński rozpoczyna swoją opowieść o Iranie od fotografii, których czytelnik nie widzi – opisuje je, przywołując kluczowe postaci i wydarzenia, ale ich nie pokazuje. Teksty Barthes’a i Kapuścińskiego mogą stać się punktem wyjścia do przemyślenia roli odbiorcy w procesie interpretowania obrazu fotograficznego.

Zachęcamy do lektury:

Moderatorką spotkania jest Kamila Dworniczak – historyczka sztuki. Adiunktka w Katedrze Teorii Sztuki IHS UW, gdzie prowadzi zajęcia z metodologii historii sztuki, historii fotografii oraz sztuki współczesnej. W swoich badaniach koncentruje się na fotografii reportażowej, problematyce intermedialnej i pisarstwie o sztuce. Autorka książki „Rodzina człowiecza. Recepcja wystawy The Family of Man w Polsce a humanistyczny paradygmat fotografii” (2021).

Spotkanie jest bezpłatne i odbywa się w Bibliotece Muzeum Warszawy.

Dostępność: osoby z niepełnosprawnością słuchu. Spotkania będą tłumaczone na Polski Język Migowy.

ikona niepełnosprawności słuchowej

Sprawdź program spotkań dyskusyjnych „Fotografia i…”.


Identyfikacja wizualna: Joanna Bębenek, w tle fragment fotografii Typy warszawskie – kucharka, Walerian Twardzicki, koniec XIX wieku, z kolekcji Muzeum Warszawy.


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.