czw., 26.10.2023
18:00–19:30
Spotkanie
Muzeum Warszawy
wstęp wolny
Fotografia i opowieść. Spotkanie z Nicolasem Grospierrem i Anną Topolską
TRANSKRYPCJA: plik docx, plik pdf
„Opowieść” to z pozoru pojęcie spoza słownika terminów odnoszących do wizualności. A jednak obrazy, w tym fotografie, służą snuciu opowieści o przeszłości i teraźniejszości i o nas samych. Jakie opowieści wyłaniają się z poszczególnych fotografii? Co sprawia, że wiele fotografii może tworzyć przekonującą narrację?
Podczas spotkania przyjrzymy się m.in. kilku wybranym obiektom z Gabinetu Fotografii, a także porozmawiamy z jego współtwórcami – Nicolasem Grospierrem i Anną Topolską.
- Jak wyglądał proces wyboru fotografii?
- Czy niektóre fotografie przemawiają do nas bardziej niż pozostałe?
- Czy archiwum to zbiór opowieści, czy dopiero na podstawie archiwum kreuje się historie?
- Kiedy fotografia jest opowieścią? Jakim opowieściom najczęściej towarzyszy?
- Jak opowiada fotograf, a jak odbiorca fotografii?
- Czy do opowiadania za pomocą fotografii potrzebne są słowa?
Istotnym wątkiem spotkania będzie relacja pomiędzy obrazem fotograficznym a kontekstem, w którym jest sytuowany (zwłaszcza tekstem) i rozważania nad „gestem wyboru”, który jest udziałem zarówno fotografa, jak i widza w muzeum. Co widzimy, a czego nie?
Roland Barthes w tekście „Światło obrazu. Uwagi o fotografii” pisze o wpływie fotografii na obserwatora. W „Szachinszachu” Ryszard Kapuściński rozpoczyna swoją opowieść o Iranie od fotografii, których czytelnik nie widzi – opisuje je, przywołując kluczowe postaci i wydarzenia, ale ich nie pokazuje. Teksty Barthes’a i Kapuścińskiego mogą stać się punktem wyjścia do przemyślenia roli odbiorcy w procesie interpretowania obrazu fotograficznego.
Zachęcamy do lektury:
- Ryszard Kapuściński, Dagerotypy [w:] tegoż, Szachinszach, wyd. Warszawa 2016 [fragment, np. s. 21-31],
- Roland Barthes, Światło obrazu, tłum. J. Trznadel, Warszawa 2008 [fragment, s. 32-40].
Moderatorką spotkania jest Kamila Dworniczak – historyczka sztuki. Adiunktka w Katedrze Teorii Sztuki IHS UW, gdzie prowadzi zajęcia z metodologii historii sztuki, historii fotografii oraz sztuki współczesnej. W swoich badaniach koncentruje się na fotografii reportażowej, problematyce intermedialnej i pisarstwie o sztuce. Autorka książki „Rodzina człowiecza. Recepcja wystawy The Family of Man w Polsce a humanistyczny paradygmat fotografii” (2021).
Spotkanie jest bezpłatne i odbywa się w Bibliotece Muzeum Warszawy.
Dostępność: osoby z niepełnosprawnością słuchu. Spotkania będą tłumaczone na Polski Język Migowy.
Sprawdź program spotkań dyskusyjnych „Fotografia i…”.
Identyfikacja wizualna: Joanna Bębenek, w tle fragment fotografii Typy warszawskie – kucharka, Walerian Twardzicki, koniec XIX wieku, z kolekcji Muzeum Warszawy.